אילוף כלבי עבודה

כלבי עבודה הם גזעי כלבים שפותחו לביצוע משימות מוגדרות בשירות האדם. לשם כך טופחו ושומרו בהם תכונות ודחפים מסוימים לאורך דורות, שקשה עד בלתי אפשרי לשנות בשיטות האילוף המסורתיות. נהפוך הוא – הוכח זה מכבר שאילוף שבו נעשה ניסיון להכחדת דחפים טבעיים של כלב העבודה באמצעות ענישה, רק מייצר אצל הכלב תסכול ובעיות התנהגותיות חמורות.

זאת משום שבהינתן דחפים גנטיים מושרשים שאינם ניתנים למימוש, הכלב מסגל לעצמו הרגלים מפצים שאינם בריאים ולרוב גם מהווים מטרד לסביבתו. לכן את המדריך הבא בחרנו להקדיש להכרת מאפייניהם של כלבי העבודה והדרך הנכונה להרגילם למחייה בסביבה ביתית ומשפחתית.

 

אילו גזעי כלבים נחשבים ככלבי עבודה?

ישנם גזעי כלבים רבים שנחשבים ככלבי עבודה ושירות. אף שהנחת המוצא השגורה בציבור היא שהמושג "כלבי עבודה" מתייחס לכלבי גישוש, תקיפה או סיור שנמצאים בשירות כוחות הביטחון, החילוץ וההצלה, בפועל המושג "כלב עבודה" מתאים גם לתיאור כלבי נחיה, כלבים טיפוליים ואף כלבי בית מגזעים מסוימים, שהיסטורית טופחו בהם נטיות גנטיות מסוימות ששירתו את האדם בהקשרים של ביצוע משימות ספציפיות.

רבות מהמשימות הללו אינן רלוונטיות במיוחד בעולם המודרני או כאן בישראל (למשל, בורדר קולי ששימש בעבר ככלב רעייה, או כלבי מזחלות כמו האסקי סיבירי). אולם אותם דחפים ותכונות שהוטמעו ושומרו בשושלת הגזעית של כלב העבודה, ממשיכים ללוות אותו עד עצם היום הזה.

לכן גם כיום כשרבים מגזעי הכלבים הללו מגודלים ככלבי בית לכל דבר ועניין, חשוב לדעת איך לנתב את התכונות הייחודיות להם והאינסטינקטים שלהם למקומות הנכונים, כדי שיהיה נוח, נעים ובטוח לחיות במחיצתם.

 

המכנה המשותף לכלבי עבודה מסוגים שונים

המכנה המשותף לכלבי עבודה מגזעים שונים, הוא אהבתם הרבה למשחק, שהיא תוצר של אינסטינקט הציד שהוטמע בהם. את היצר המשחקי של הכלבים הללו, ניתן וצריך למנף כדי להטמיע בהם הרגלים טובים. ככל שכלבכם אוהב יותר משחקים – כך גדל פוטנציאל האילוף שלו.

 

איך נדע אם הכלב שלנו הוא כלב עבודה?

כלבי עבודה מאופיינים גם בדבקות רבה במטרה, מה שמאפשר להגיע עמם לרמות הגבוהות ביותר באילוף. אחת הדרכים לבדוק האם הכלב שלכם הוא כלב עבודה, היא למקם צעצוע לכלבים במקום שאליו הכלב לא יכול להגיע, ולבדוק האם הכלב ממתין במקומו לאורך זמן רב, או לחילופין נובח כדי לקבל את הצעצוע. אם הכלב מבצע את הפעולות הללו, סביר להניח שכלבכם הוא כלב עבודה.

 

טיפים לאילוף כלבי עבודה

ישנם כמה טיפים שתורמים מאוד להצלחת האילוף של "כלבי עבודה" מכל הסוגים – בין שמדובר בכלבי עבודה אמיתיים או בכלבי מחמד שיש להם קשר גנטי לכלבי עבודה. להלן חמשת העצות המובילות שלנו לאילוף כלב העבודה שלכם:

 

1. התחילו לאלף את כלב העבודה שלכם בשלב מוקדם

כלבים לומדים להכיר את העולם שסביבם כבר מיום היוולדם. אך השלב שבו מתבצעת הלמידה המשמעותית ביותר היא בגיל 12 עד 16 שבועות. זה השלב שבו חיוני לחשוף את הכלב להרבה אנשים, בעלי חיים, מקומות וגירויים שונים שיסייעו לו לבנות ביטחון.

יחד עם זאת, אין להכריח את הגור שלכם לחקור משהו בכוח אם הוא חושש מפניו. עבדו לאט ועזרו לו כשהוא נתקל בגירויים חדשים שמפחידים אותו. תהליך סוציאליזציה מבוקר וקשוב הוא הבסיס לחינוך מוצלח של כלבים וכלבי עבודה בפרט.

 

2. העשרה היא חובה עם כלבי עבודה

כלבים, ממש כמו ילדים – זקוקים לגירויים מנטליים רבים כדי להתפתח בצורה תקינה ולמצות את כישוריהם. ככל שנשכיל להעניק לכלבלב שלנו יותר תעסוקה – כך הביטחון העצמי שלו ויכולת קבלת ההחלטות שלו תיבנה בצורה טובה יותר. לשם כך קיימים צעצועים מיוחדים לכלבים שמיועדים לפיתוח החשיבה וחידוד החושים של הכלב.

 

3. השתמשו בקליקר

קליקר הוא אמצעי מעולה לשיפור התקשורת בין הכלב לבעליו ועובד בצורה מופלאה עם כלבי עבודה. כאשר משלבים קליקר באילוף בצורה נכונה, זה מלמד את הכלב לזהות מתי הוא מבצע פעולה רצויה ותורם לשיפור התקשורת שלו עם בעליו, כמו גם משריש בו חיבה ללמידה של פקודות וטריקים חדשים שתלווה אותו ואתכם לכל החיים.

 

4. ודאו שכלב העבודה שלכם מבצע פעילות גופנית במידה המתאימה ליכולותיו

לכלבי עבודה יש ​​הרבה סיבולת ואנרגיה שהם זקוקים להן בעבודתם. תפקידנו הוא לרתום את האנרגיה הזו לרמה בריאה של פעילות גופנית וגירוי מנטלי. יחד עם זאת, יש להימנע מלהעמיס על הכלב יתר על המידה, ובפרט כשמדובר בגור.

גורים צעירים עדיין מתבגרים פיזית ויכולים לסבול מפציעות בעקבות פעילות גופנית מופרזת בשלב מוקדם מדי. לכן חשוב להיוועץ בווטרינר שלכם ובמאמן כלבים מוסמך כדי שתוכנית האילוף של הכלב תתאים לגילו, למצבו הפיזי ויכולותיו הקוגניטיביות.

 

5. שיפור התקשורת עם הבעלים היא המפתח להצלחת האילוף בכלבי עבודה

ישנם מצבים שבהם יכולתו של כלב עבודה להבין את ההוראות של בעליו, היא ממש עניין של חיים או מוות. כך לדוגמה במקרה של כלבי משטרה שחייבים להבין בבירור את מי הם נשלחים לנטרל, ומתי לשחרר – גם כשהפקודה ניתנת להם במצבי מתח גבוה. אילוף כלב עבודה באמצעות חיזוקים חיוביים הוא הדרך הטובה ביותר לחזק את התקשורת בין הכלב לבין בעליו או המאלף שלו, ולהקנות לו מוסר למידה גבוה.

 

הגישה הנכונה לאילוף כלבי עבודה

הגישה הנכונה לאילוף כלב עבודה, היא כאמור, באמצעות חיזוקים חיוביים. על מנת שהאילוף ישא פרי, חשוב להיות עקביים ובכל פעם שכלבכם ממלא הוראה שנתתם לו, לתגמל אותו בחטיף לכלבים או בצעצוע לכלבים. באופן זה, הכלב ילמד לקשר בין האילוף לדברים חיוביים.

לדוגמא: בכל פעם שאתם קוראים לכלב לבוא אליכם, תנו לו צעצוע מיד עם הגעתו אליכם (זה יכול להיות כדור או חבל משיכה – העיקר שמדובר יהיה בצעצוע איכותי לכלבים שהכלב מגיב אליו). בהקשר זה, נציין שחשוב לדעת איך לשחק עם כלבי עבודה בצורה נכונה. לשם כך מומלץ שתיוועצו במאלף כלבים המתמחה באילוף כלבי עבודה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף לצרכים

אילוף לצרכים הוא בין האתגרים הכי משמעותיים בגידול של גורי כלבים או כלב בוגר שלא הורגל בצעירותו לחיים בשטח בנוי. החדשות המשמחות הן שמי שצולח

אילוף כלבי נחייה

אילוף כלבי נחייה מתבצע על מנת להכשיר גזעי כלבים מסוימים בשירות בני האדם. כלבים אלו נועדו לסייע לבעלי לקויות מסוגים שונים, כאשר המקרה השכיח ביותר

אילוף כלבים נושכים

כל כלב יכול לנשוך אבל ישנם כלבים שהנטייה שלהם לנשיכות היא גבוהה יחסית. על מנת להקטין את הסיכוי לכך שהכלב שלכם יצטרף לסטטיסטיקה העגומה של

אילוף כלבים נובחים

ככל שכלבים מתרגלים להגיב בנביחות לגירויים שונים, כך לוקח להם זמן רב יותר לפתח אמצעי תקשורת אחרים או למתן את רגישותם לגירויים שגורמים לנביחות הכרוניות

אילוף כלבי רעייה

אילוף כלבי רעייה טומן בחובו אתגרים לא פשוטים שהם תוצר של ההתניה הגנטית של גזעי כלבים אלו, לפעול כרועי עדרים ויצר הציד החזק שהוטבע בהם

אילוף כלבים תוקפניים

כאשר כלב נושך בן אדם, זה נעשה לעיתים מזומנות ממקום של חשש או התגוננות. לא אחת, כלבים תוקפים כאשר הם אינם חשים בטוב ולא מניחים

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס