אילוף כלבים נושכים

כל כלב יכול לנשוך אבל ישנם כלבים שהנטייה שלהם לנשיכות היא גבוהה יחסית. על מנת להקטין את הסיכוי לכך שהכלב שלכם יצטרף לסטטיסטיקה העגומה של כלבים שהוכנסו להסגר על רקע נשיכה של אדם זר, החלטנו להקדיש את המדריך שלפניכם להצגת הקווים המנחים המסייעים באילוף כלבים נושכים.

 

למה כלבים נושכים אנשים?

כאשר כלב נושך אדם, זה לעתים קרובות מתוך פחד או מגננה, או כאשר הוא לא מרגיש טוב ורוצה שיניחו לו לנפשו. אילוף כלב נושכים כרוך בראש ובראשונה בסוציאליזציה (חיברות) נכונה, לימוד משמעת ובניית הביטחון העצמי של הכלב שלכם.

למה כלבים נושכים אנשים

 

כיצד חיברות מסייע לאילוף כלבים נושכים?

אם זה עתה הבאתם הביתה גור חדש, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא להכיר לו כמה שיותר מקומות, אנשים ומצבים חדשים. חשיפה מוקדמת זו מכונה סוציאליזציה וחשוב מאוד שהיא תתבצע באווירה נינוחה וחיובית. גור שמתרגל לאינטראקציה עם גירויים מסוגים מגוונים, נוטה הרבה פחות לפחד במצבים חדשים גם בבגרותו, וחוסר פחד זה מקטין את הסבירות לתוקפנות מצידו.

אולם גם אם הכלב שלכם כבר לא גור, דעו שעדיין ניתן לעבוד על איתו סוציאליזציה לכלבים בוגרים.

כיצד חיברות מסייע לאילוף כלבים נושכים?

 

אילו סוגי כלבים זקוקים לאילוף כלבים נושכים?

בהינתן הנסיבות הנכונות, לכל כלב יש פוטנציאל לנשוך. לעתים קרובות מדי אנשים ננשכים על ידי כלבים, פשוט כי הם מניחים שהכלב שמולם לא ינשך אותם. אולם אין להניח שבגלל שכלב הוא מגזע ספציפי או בגודל מסוים, הוא בהכרח לא ינשך. יתרה מכך – גם ההנחה שכלב לא נושך בגלל שהוא מעולם לא הראה תוקפנות בעבר, מתגלה לעיתים כשגויה מיסודה. לכן אילוף כלבים נושכים עשוי להיות חיוני ורלוונטי לכלבים מכל גזע ומין – ובכל גיל.

אילו סוגי כלבים זקוקים לאילוף כלבים נושכים?

 

היתרונות בפנייה לאילוף כלבים נושכים

אין זה סוד שקל יותר לשלוט בכלב צייתן, אך זהו סוד כוחו של התהליך לאילוף כלבים נושכים. על ידי אילוף הכלב למשמעת, ניתן להשתמש בפקודות אילוף בסיסיות כדי לשמור עליו ממוקד בבעליו גם במצבים שבהם הוא חש אי נוחות. ככל שתיטיבו לשלוט בהתנהגות הכלב שלכם, כך יפחת גם הסיכוי לכך שהוא ינשוך. בנוסף, תהליך האילוף כשלעצמו – מספק מבנה לכלב מסגרת כללים ויכולת להבין טוב יותר את מקומו בהיררכיה המשפחתית, ובכך תורם להגברת הביטחון שלו.

היתרונות בפנייה לאילוף כלבים נושכים

 

מתי כדאי להשתמש בחיזוק חיובי במסגרת אילוף כלבים נושכים?

אילוף כלבים נושכים באמצעות חיזוקים חיוביים מתבצע על ידי תגמול של התנהגות טובה ורצויה כחלופה לענישה על התנהגות בלתי הולמת. חיזוק חיובי לכלב יכול לכלול חטיפים לכלבים, משחק בצעצועים לכלבים, עידוד מילולי, ליטוף או כל פעילות אחרת שהכלב שלכם נהנה ממנה.

מתי כדאי להשתמש בחיזוק חיובי במסגרת אילוף כלבים נושכים?

 

האם כדאי גם לשלב חיזוקים שליליים?

אילוף כלבים נושכים מתבצע במקרים מסוימים באמצעות חיזוקים שליליים – קרי, ענישה במכות, משיכות אגרסיביות ברצועה, הצמדה של הכלב לקרקע, צעקות ושאר אמצעים כוחניים ומאיימים שגורמים לכלב לרתיעה עזה. מחקר משנת 2009 מצא שלכלבים שמאומנים באמצעות ענישה יש סיכוי גבוה ב- 25% להגיב בתוקפנות מאשר כלבים אחרים.

לכן יש להמנע בכל מחיר משימוש בחיזוקים שליליים באילוף כלבים תוקפניים, כדי למנוע החמרה מיותרת בבעיה ויצירת בעיות התנהגות חדשות. לא זאת בלבד אלא שהוכח זה מכבר כי דווקא השימוש בשיטות אילוף כלבים חיוביות, הוא המפתח להפחתת הסבירות לכך שהכלב ינשך.

האם כדאי גם לשלב חיזוקים שליליים?

 

באילוף כלבים נושכים – היו מודעים לשפת הגוף של הכלב

הידעתם? כלבים משתמשים בשפת גוף כדי לתקשר עם סביבתם. שימו לב למה שפת הגוף של הכלב שלכם אומרת לכם. לכלב שפוחד או לא מרוצה מהפלישה של אדם או חיה אחרת לטריטוריה שלו – יש פוטנציאל לנשוך. התנהגויות כמו שיניים חשופות, פרווה סמורה באזור העורף, ראש מושפל או אוזניים שטוחות על הראש, הן סימנים לכך שהכלב אינו חש בנוח ועלול לנשוך.

לכן אם אתם מבחינים בכלב המציג סוג זה של שפת גוף, כדאי לתת לו קצת ספייס ולהמליץ גם לאנשים אחרים לעשות זאת. בנוסף, כדאי להרחיק את הכלב שלכם מהסיטואציה או המקום שמעוררים בו את התגובות הללו, ברגע שאתם מרגישים שבטוח לעשות זאת.

באילוף כלבים נושכים – היו מודעים לשפת הגוף של הכלב

 

הידעתם? מרבית הכלבים אינם נושכים ללא אזהרה

בנוסף לשפת הגוף של הכלב, גם נהמות הן דרך שבה כלבים מודיעים על אי הנוחות שאדם או מצב מסוים מעוררים בהם. זהו אות אזהרה לכך שהכלב עלול לנשוך. לעתים קרובות מאוד הדחף שלנו הוא ללמד את הכלבים שלנו שזה לא הולם לנהום.

לעיתים, הכלב מפנים את השיעור הזה כל כך טוב עד שהוא מפסיק לנהום בכל מצב. זו הסיבה שאנו שומעים לעתים על כלבים שנשכו אדם או ילד ללא אזהרה. על ידי מניעת נהמות, איננו מאפשרים לכלבים לבטא את אי הנוחות שלהם.

הידעתם? מרבית הכלבים אינם נושכים ללא אזהרה

 

למה חשוב להבין את ההקשר שבו הנשיכות מתרחשות?

בהמשך לאמור לעיל, חשוב לשים לב לנסיבות שגורמות לכלב לנהום או לחשוף שיניים. האם הוא נוהם על מישהו שמתקרב לקערת האוכל שלו, על ילד שחולף על פניו, אדם שמתקרב לסביבתו? ברגע שיודעים למה הכלב נוהם, ניתן להתחיל בתהליך לאילוף כלבים נושכים, כדי ללמד את הכלב להיות נינוח יותר במצבים האלה.

כך תוכלו לתקן את הבעיה שגורמת לתוקפנות פוטנציאלית מצד הכלב, במקום לקחת מהכלב את היכולת הכה חשובה להזהיר אותנו שהוא עלול לנשוך. זכרו כי ברגע שלכלבכם יהיה יותר נוח במצב נתון, הוא לא ירגיש צורך לנהום.

למה חשוב להבין את ההקשר שבו הנשיכות מתרחשות?

 

בשורה התחתונה

תוקפנות בכלבים היא בעיית התנהגות שקשה להתגבר עליה לבד. אם אתם סבורים שהכלב שלכם עלול להיות תוקפני, או אם הוא כבר נשך מישהו, זה הזמן להזמין מאלף כלבים מקצועי או מומחה להתנהגות בעלי חיים שיסייע לכם. מאלף כלבים מקצועי יכול לעזור לכם לבנות תוכנית להתמודדות עם האגרסיות של הכלב כדי להבטיח שגם אתם וגם הכלב – תהיו בטוחים ומוגנים.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף לצרכים

אילוף לצרכים הוא בין האתגרים הכי משמעותיים בגידול של גורי כלבים או כלב בוגר שלא הורגל בצעירותו לחיים בשטח בנוי. החדשות המשמחות הן שמי שצולח

אילוף כלבי נחייה

אילוף כלבי נחייה מתבצע על מנת להכשיר גזעי כלבים מסוימים בשירות בני האדם. כלבים אלו נועדו לסייע לבעלי לקויות מסוגים שונים, כאשר המקרה השכיח ביותר

אילוף כלבים נובחים

ככל שכלבים מתרגלים להגיב בנביחות לגירויים שונים, כך לוקח להם זמן רב יותר לפתח אמצעי תקשורת אחרים או למתן את רגישותם לגירויים שגורמים לנביחות הכרוניות

אילוף כלבי עבודה

כלבי עבודה הם גזעי כלבים שפותחו לביצוע משימות מוגדרות בשירות האדם. לשם כך טופחו ושומרו בהם תכונות ודחפים מסוימים לאורך דורות, שקשה עד בלתי אפשרי

אילוף כלבי רעייה

אילוף כלבי רעייה טומן בחובו אתגרים לא פשוטים שהם תוצר של ההתניה הגנטית של גזעי כלבים אלו, לפעול כרועי עדרים ויצר הציד החזק שהוטבע בהם

אילוף כלבים תוקפניים

כאשר כלב נושך בן אדם, זה נעשה לעיתים מזומנות ממקום של חשש או התגוננות. לא אחת, כלבים תוקפים כאשר הם אינם חשים בטוב ולא מניחים

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס