אילוף כלבי נחייה

אילוף כלבי נחייה מתבצע על מנת להכשיר גזעי כלבים מסוימים בשירות בני האדם. כלבים אלו נועדו לסייע לבעלי לקויות מסוגים שונים, כאשר המקרה השכיח ביותר של שימוש בכלבי נחיה הוא עבור אנשים עיוורים ובעלי לקויות ראייה. בשורות הבאות נסקור את תהליך האילוף הייחודי שכלבים אלו עוברים ואת היכולות שההכשרה מקנה להם.

 

אילו גזעי כלבים הכי מתאימים לאילוף כלבי נחייה?

גזעי הכלבים שלרוב נבחרים לעבור אילוף כלבי נחייה הם בדרך כלל גזעים בינוניים עד גדולים הידועים בזכות מזגם הנוח והרגוע ותבונתם הרבה. בין הגזעים שמשמשים בדרך כלל לנחיית עיוורים ולקויי ראיה בישראל, שכיח לראות כלבי לברדור רטריבר או גולדן רטריבר. אולם הכשרת נחיה מתבצעת גם עם כלבי בורדר קולי, לברדודל, כלבי רועה גרמני ופודלים, שמשמשים ככלבי שירות וטיפול לבעלי צרכים מיוחדים בכל העולם.

 

אילו גזעי כלבים הכי מתאימים לאילוף כלבי נחייה?

 

ההיסטוריה של אילוף כלבי נחיה – על קצה המזלג

ישנן עדויות היסטוריות לכך שאילוף כלבי נחייה שיטתי החל להתבצע כבר בגרמניה של תקופת מלחמת העולם הראשונה. לכן הסיפור שהביא את כלבי הנחיה למרכז התודעה הציבורית, מקורו גם הוא בגרמניה של ימות המלחמה. מסופר על כלב של אחד הרופאים הגרמניים שטיפלו בפצועי מלחמה.

כאשר הגיע אל הרופא חייל שנפצע והתעוור בשעת הלחימה, הוא נאלץ להמתין מחוץ למרפאה עם כלבו של הרופא, שהובהל למקום אחר. בשובו של הרופא למרפאתו הוא הופתע לגלות שכלבו הוביל את הפצוע העיוור אל תוך המרפאה בכוחות עצמו. בעקבות זאת הוקם בית הספר הצבאי הראשון לאילוף כלבי נחיה שלאחריו הוקמו גם מוסדות אזרחיים רבים מסוגו. השאר – כמו שאומרים, הוא היסטוריה.

 

ההיסטוריה של אילוף כלבי נחיה - על קצה המזלג

 

לאיזו תכלית מתבצע אילוף כלבי נחייה?

אילוף כלבי נחייה מתבצע כדי לאפשר שיפור באיכות חייהם של אנשים עיוורים ובעלי מוגבלויות אחרות. כלבי הנחייה בראש ובראשונה, יודעים לספק ללקויי ראייה תמיכה בהתניידות בטיחותית ממקום למקום, כמו גם יכולת התנהלות אוטונומית וביטחון עצמי.

 

לאיזו תכלית מתבצע אילוף כלבי נחייה?

 

סוגים של כלבי נחיה

כלבי נחייה – הגם שהם ידועים בעיקר הודות לסיוע שהם מעניקים לאנשים עיוורין עוברים תהליך אילוף שמכשיר אותם לבצע פעולות ממגוון סוגים. בין היתר, מסייעים כלבים אלו גם לאנשים בעלי נכות מסוגים שונים, ככלבי סיוע לחירשים, כלבים טיפוליים ותרפויטים לבעלי צרכים מיוחדים וככלבי תמיכה רגשית ללוקים בהפרעות פסיכיאטריות.

 

 

איך נבחנת התאמתו של הכלב לשמש ככלב נחייה?

מפאת תפקידם המשמעותי בחייהם של מי שמסתייעים בהם, לפני שכלב נבחר לשמש ככלב נחיה הוא עובר בדיקה מקיפה שמבסגרתה נבחנת ההתאמה של אישיותו לתפקיד, יכולת ההתמודדות שלו עם תרחישים שונים, רמת המוטיבציה שלו ללמוד ולתרגל מיומנויות חדשות, ואהבתו לעבודה עם אנשים. רק כלבים שעוברים את הסינון המוקפד הזה ומסומנים כבעלי יכולות למידה יוצאות דופן, ממשיכים לאילוף כלבי נחייה שבו ילמדו לבצע משימות מורכבות ממגוון סוגים.

 

איך נבחנת התאמתו של הכלב לשמש ככלב נחייה?

 

אילו משימות מלמדים את הכלב לבצע באילוף כלבי נחייה?

במסגרת תהליך האילוף של כלבי נחיה ושירות, הם לומדים מנעד מגוון ורחב של פעולות החיוניות לסיוע לאנשים בעלי צרכים מיוחדים:

משימות פתיחה וסגירה

  • פתיחה וסגירת דלתות בבית
  • פתיחה וסגירה של דלת המקרר
  • פתיחה וסגירה של ארונות
  • פתיחה וסגירה של מגירות
  • פתיחה וסגירה של הדלת ברכב

משימות משיכה והרמה

  • הרמה והורדה של חפצים שונים
  • כיסוי בשמיכות
  • הפשטה מבגדים
  • נשיאת תיקים או ציוד עזר

משימות לחיצה על מתגים ולחצנים

  • הדלקת אורות וכיבויים
  • הפעלת וכיבוי מכונת הכביסה
  • לחיצה על כפתור המעלית
  • לחיצה על לחצן המצוקה בשעת חירום

משימות הבאה

  • הבאת הטלפון הנייד או הביתי
  • הגשת הארנק לבעליו
  • הבאת המפתחות
  • הבאת תרופות

משימות קומבינציה

  • לדוגמא: משימה משולבת של פתיחת הדלת במקרר, הבאת תרופה, סגירת דלת המקרר והגשת התרופה לבעלים.

 

כיצד כלבי נחייה מסייעים לאנשים בהיבט הנפשי, הרגשי והחברתי?

כלב הנחייה אינו משמש רק לצורך פרקטי, אם כי מסייע לאנשים בעלי מוגבלויות בהפחתת רמות החרדה שלהם והשבת תחושת השליטה לחייהם. כלבים אלו מספקים לאנשים שאותם הם מלווים חברה, חיבה ואינטראקציה חיונית מאין כמוה. גם במישור החברתי, נוכחותם של כלבים אלו בחייהם של אנשים, מסייעת בשבירת הקרח וביצירת שיח טבעית גם עבור מי שמתקשים לעשות זאת בכוחות עצמם.

 

כמה זמן אורך אילוף כלבי נחייה ומה הוא כולל?

התהליך לאילוף כלב נחייה אורך בין 8 ל- 18 חודשים בממוצע. הכשרה זו כוללת מספר שלבים עיקריים והם:

  1. פגישת אבחון ראשונית מול האדם הזקוק לכלב נחייה ובנייה של תוכנית עבודה בהתאמה לצרכיו.
  2. חמישה חודשי הכשרה של המטופל להסתייעות בכלב הנחייה במסגרת קורס אילוף מלא או מקוצר.
  3. תקופת הגורות של הכלב שבה הוא עובר אילוף בסיסי בפנסיון אילוף ייעודי באמצעות מאלף מוסמך שמלמד אותו צייתנות ותרגילי משמעת בסיסיים, ומעביר אותו תהליך סוציאליזציה.
  4. אילוף ייעודי בהתאם לצרכים האישיים של האדם שאמור להסתייע בכלב.

 

כמה זמן אורך אילוף כלבי נחייה ומה הוא כולל?

 

על תהליך הסוציאליזציה באילוף כלבי נחייה

גורי נחייה נמסרים החל מהגיעם לגיל 6 עד 8 שבועות למשפחת אומנה שמקבלת הדרכה מהגוף האחראי על אילוף הכלב. הגור המתעתד להפוך לכלב נחייה או שירות, גר עם משפחת האומנה במשך שנה שבמהלכה הוא מסתגל לחיים ככלב בית במחיצת אנשים, על שלל הגירויים הסביבתיים שהיא מזמנת.

בין היתר מורגלים כלבים אלו גם לנסיעה באמצעי תחבורה ציבוריים, שימוש במדרגות נעות, מעבר בין דלתות אוטומטיות ושהייה במקומות הומי אדם, עם ריבוי ריחות והסחות דעת.

כל אלו חיוניים על מנת שכלב הנחייה יתרגל להגיב ברוגע ובמתינות למצבים מגוונים ויהפוך לכלב נינוח ויציב במיוחד.

 

על תהליך הסוציאליזציה באילוף כלבי נחייה

 

מה קורה בתום תהליך האילוף של כלבי נחייה?

עם תום האילוף כלבי נחייה מועברים לרשות האדם שאמור להסתייע בהם. בשלב הראשוני, הכלב והאדם המטופל בו, עוברים יחדיו הכשרה בתנאי פנימייה, שבה הם לומדים להכיר זה את זה. בהמשך, שב האדם למקום מגוריו וממשיך לקבל סיוע והכוונה בטיפול בכלב על פי הצורך. כלב נחייה ממלאים את תפקידם נאמנה לאורך כ- 8 שנים בממוצע. עם פרישתם משירותם הם עוברים למשפחות מאמצות ככלבי מחמד מן המניין, ובעליהם הקודמים רשאים לקבל כלב נחיה חדש.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף לצרכים

אילוף לצרכים הוא בין האתגרים הכי משמעותיים בגידול של גורי כלבים או כלב בוגר שלא הורגל בצעירותו לחיים בשטח בנוי. החדשות המשמחות הן שמי שצולח

אילוף כלבים נושכים

כל כלב יכול לנשוך אבל ישנם כלבים שהנטייה שלהם לנשיכות היא גבוהה יחסית. על מנת להקטין את הסיכוי לכך שהכלב שלכם יצטרף לסטטיסטיקה העגומה של

אילוף כלבים נובחים

ככל שכלבים מתרגלים להגיב בנביחות לגירויים שונים, כך לוקח להם זמן רב יותר לפתח אמצעי תקשורת אחרים או למתן את רגישותם לגירויים שגורמים לנביחות הכרוניות

אילוף כלבי רעייה

אילוף כלבי רעייה טומן בחובו אתגרים לא פשוטים שהם תוצר של ההתניה הגנטית של גזעי כלבים אלו, לפעול כרועי עדרים ויצר הציד החזק שהוטבע בהם

אילוף כלבי עבודה

כלבי עבודה הם גזעי כלבים שפותחו לביצוע משימות מוגדרות בשירות האדם. לשם כך טופחו ושומרו בהם תכונות ודחפים מסוימים לאורך דורות, שקשה עד בלתי אפשרי

אילוף כלבים תוקפניים

כאשר כלב נושך בן אדם, זה נעשה לעיתים מזומנות ממקום של חשש או התגוננות. לא אחת, כלבים תוקפים כאשר הם אינם חשים בטוב ולא מניחים

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס