אילוף כלבים תוקפניים

כאשר כלב נושך בן אדם, זה נעשה לעיתים מזומנות ממקום של חשש או התגוננות. לא אחת, כלבים תוקפים כאשר הם אינם חשים בטוב ולא מניחים להם לנפשם. כך או כך, אילוף כלבים תוקפניים עובר דרך הבנת הסיבות להתנהגות האגרסיבית מצד הכלב, לצד תהליכי סוציאליזציה שנועדו לסייע בחיזוק הביטחון העצמי של הכלב, כפי שנסביר בהרחבה במסגרת המאמר הבא.

 

האם יש צורך באילוף כלבים תוקפניים גם בכלבים מגזעים קטנים?

בהינתן הנסיבות הנכונות, לכל כלב יש פוטנציאל לנשוך. לעתים קרובות מדי אנשים ננשכים על ידי כלבים קטנים דווקא משום שהם מניחים שמדובר בכלב רגוע שאינו נושך, ולא נוקטים במשנה הזהירות הנדרש. אולם הנחת המוצא לפיה כלב קטן מגזע ספציפי אינו נשכן, מתבררת לעיתים כשגויה מיסודה. אדרבא, הצורך באילוף כלבים תוקפניים מתעורר לא אחת דווקא עם כלבים קטנים מפאת גודלם, שגורם להם להגיב בחששנות וחשדנות כלפי העולם.

 

חשיבות הסוציאליזציה לאילוף כלבים תוקפניים

אם אימצתם כלב לא מזמן, זה הזמן להפגיש אותו עם כמה שיותר גירויים סביבתיים ולחשוף אותו לאנשים, בעלי חיים, צלילים, ריחות ומקומות מגוונים. תהליך זה נקרא סוציאליזציה, או בעברית: 'חיברות', והוא נועד לחשוף את הכלב (ורצוי בשלב הגורות שלו) למגוון סיטואציות, כדי לאפשר לו להרחיב את מנעד ההתנסויות שלו באופן מבוקר וחיובי.

כלב שעבר תהליך כזה בתזמון הנכון, לרוב יחוש הרבה יותר נינוח במצבים חדשים ובמפגש עם אנשים ובעלי חיים זרים. חוסר פחד זה, הוא בסופו של דבר מה שיצמצם את הסבירות לתוקפנות מצידו. למותר לציין כי אמנם מומלץ להעביר את הכלב סוציאליזציה בחודשים הראשונים לחייו (לאחר שקיבל את החיסונים הנדרשים), אולם גם כלבים בגילאים מבוגרים יותר, עדיין יכולים "להשלים פערים" בהקשר זה, בעזרת מאלף כלבים קשוב, סובלני ומנוסה.

 

האם נכון לבצע אילוף כלבים תוקפניים באמצעות חיזוקים חיוביים?

אילוף כלבים תוקפניים באמצעות חיזוקים חיוביים הוא חיוני להצלחת התהליך. זוהי שיטת אילוף אשר מתגמלת את הכלב על התנהגות טובה במקום להעניש אותו על התנהגות בלתי רצויה כמו נביחות, נהמות או נשיכות. חיזוק חיובי לכלב יכול להגיע בדמות כלול מזון או חטיפי אילוף טעימים, זמן משחק נוסף, שבחים מילוליים, ליטופים או כל פעילות אחרת שהכלב שלכם ממש אוהב.

זאת להבדיל ממתן עונשים ושימוש באלימות כדי לבסס דומיננטיות מול הכלב.

במחקר שנערך בשנת 2009 נמצא כי לכלבים שעוברים אילוף באמצעים שליליים של ענישה והרתעה, נמצאים בסיכון גבוה בכ- 25 אחוזים להגיב בצורה תוקפנית בהשוואה לכלבים אחרים. אולם על ידי שימוש בשיטות חיוביות לאילוף כלבים, תוכלו להפחית את הסבירות לתוקפנות מצד כלבכם, לזכות באמונו ולהעצים את הקשר עימו.

 

למה חשוב לשים לב לשפת גופו של הכלב בהקשר לאילוף כלב תוקפני?

באילוף כלבים תוקפניים ובכלל, חשוב מאוד לשים לב למסרים ששפת גופו של הכלב נועדה להעביר לנו. כלב שמפחד או אינו שבע רצון מכך שאדם או בעל חיים אחר חדרו למרחב האישי שלו – עשוי בסבירות גבוהה יותר לתקוף.

התנהגויות כגון פרווה סמורה בעורף, חשיפת שיניים, הרכנת הראש, והשטחה של האוזניים על הראש, הן כולן סימנים לכך שכלבכם לא חש נינוח במצב מסוים ועלול לתקוף בשל כך.

בהתאם לכך, אם אתם שמים לב שהכלב מציג שפת גוף כזו, עדיף שתתנו לו מרווח נשימה ותמליצו גם למי שנמצא בסביבה לעשות כמותכם. זאת בנוסף להרחקת הכלב שלכם מהמקום והמצב שגורמים לו להגיב כך, בהקדם.

 

מדוע אסור למנוע מהכלב לנהום?

כלבים נוהמים כדי להודיע ​​למי שנמצא בקרבתם שהם לא חשים בנוח עם נוכחותו. זהו איתות אזהרה המעיד על כך שהכלב עלול לתקוף. לעתים אנשים חשים כי עליהם לחנך את הכלב שלהם להימנע מכך. אולם זוהי פרקטיקה בעייתית ובלתי רצויה. על ידי כך שמונעים מהכלב להגיב בנהמות למצבים שמעוררים בו אי נוחות, אנו מבטלים למעשה את מנגנון האזהרה הטבעי שמסמל לסובבים אותו, שכדאי להתרחק כדי למנוע תקיפה.

הפתרון הנכון הוא לא לטפל בסימפטום – שהוא הנהמות של הכלב, אלא בבעיה עצמה. לשם כך תידרשו לשים לב למצבים שבהם הדבר מתרחש ולזהות מה גורם לכלב שלכם למצוקה, חרדה או התנהגות טריטוריאלית. ברגע שתזהו את הגורמים הללו, תוכלו לבנות תוכנית לאילוף כלבים תוקפניים ולעבוד איתו על חשיפה, חיברות והתרגלות מבוקרת לגירויים שונים, תוך יצירת התנייה חיובית המקושרת לנוכחותם.

 

אילוף כלבים תוקפניים באמצעות חשיפה לגירויים סביבתיים מגוונים

כדי להרגיל את הכלב להגיב במתינות וברוגע למצבים שמעוררים תגובה אגרסיבית מצידו, יהיה עליכם לחשוף אותו לסביבות חדשות ולהפגיש אותו עם אנשים ובעלי חיים שאינו מכיר. כאשר הכלב יגיע למצב בו הוא יצליח לשמור על נינוחות בחשיפה לסיטואציות וישויות שונות, תדעו שהוא הפנים את הוראותיכם. אולם זהו לא בהכרח תהליך ליניארי ולעיתים מתעורר הצורך לנקוט בצעדים נוספים כדי לנטרל את הנטייה לתוקפנות במצבים שונים.

לדוגמה, אם הכלב שלכם מגלה אגרסיביות בסביבת מזון אבל למד שאסור לו לנהום או לנשוך אתכן כשאתם מתקרבים לקערה שלו, תוכלו לעבוד על חיזוק ההתנהגות הרצויה, על ידי כך שתבקשו מאדם אחר להיות נוכח בחדר כשהכלב אוכל. כך תוכלו להיות בטוחים בכך שההתנהגות החדשה מתקיימת גם בנוכחותו של גירוי חדש (קרי, האדם הזר).

 

לסיכום

תוקפנות של כלבים היא בהחלט בעיית התנהגות שקשה מאוד להתגבר עליה באופן עצמאי. אם אתם מאמינים שהכלב שלכם עלול להיות תוקפני, או במידה והוא כבר תקף אנשים או בעלי חיים אחרים בעבר, עדיף שלא לחכות לתקרית הבאה, אלא לפנות למאלף כלבים מיומן שיסייע לכם בפתרון יעיל של הבעיה בהקדם. בתהליך של אילוף מקצועי לכלבים אגרסיביים ניתן ללמוד כלים וטקטיקות המסייעים בהתמודדות נכונה עם הנטיה של הכלב לתקוף ובכך להקדים תרופה למכה ולהימנע מתקריות בלתי רצויות בעתיד.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף לצרכים

אילוף לצרכים הוא בין האתגרים הכי משמעותיים בגידול של גורי כלבים או כלב בוגר שלא הורגל בצעירותו לחיים בשטח בנוי. החדשות המשמחות הן שמי שצולח

אילוף כלבי נחייה

אילוף כלבי נחייה מתבצע על מנת להכשיר גזעי כלבים מסוימים בשירות בני האדם. כלבים אלו נועדו לסייע לבעלי לקויות מסוגים שונים, כאשר המקרה השכיח ביותר

אילוף כלבים נושכים

כל כלב יכול לנשוך אבל ישנם כלבים שהנטייה שלהם לנשיכות היא גבוהה יחסית. על מנת להקטין את הסיכוי לכך שהכלב שלכם יצטרף לסטטיסטיקה העגומה של

אילוף כלבים נובחים

ככל שכלבים מתרגלים להגיב בנביחות לגירויים שונים, כך לוקח להם זמן רב יותר לפתח אמצעי תקשורת אחרים או למתן את רגישותם לגירויים שגורמים לנביחות הכרוניות

אילוף כלבי רעייה

אילוף כלבי רעייה טומן בחובו אתגרים לא פשוטים שהם תוצר של ההתניה הגנטית של גזעי כלבים אלו, לפעול כרועי עדרים ויצר הציד החזק שהוטבע בהם

אילוף כלבי עבודה

כלבי עבודה הם גזעי כלבים שפותחו לביצוע משימות מוגדרות בשירות האדם. לשם כך טופחו ושומרו בהם תכונות ודחפים מסוימים לאורך דורות, שקשה עד בלתי אפשרי

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס