קליקר אילוף לכלב

כלבים שלא בשונה מאיתנו בני האדם, נוהגים לחזור שוב ושוב על פעולות שמסייעות להם להשיג את מה שהם רוצים. לכן באילוף כלבים באמצעות חיזוקים חיוביים מתמקדים בתגמול הכלב על ההתנהגויות שאנו רוצים לשמר בו. אבל היכן בדיוק קליקר אילוף לכלבים משתלב בסיפור? והאם מדובר בגימיק מיותר? על כל השאלות הללו ואחרות – נענה בהרחבה בשורות הבאות.

 

מהו קליקר אילוף לכלב?

קליקר אילוף כלבים הוא כלי שיכול להפוך אילוף כלבים באמצעות חיזוקים חיוביים ליעיל יותר. מדובר במכשיר שמפיק צליל חזק ומובחן של לחיצה, שנהוג להפעילו כאשר נותנים לכלב תגמול על ביצוע פעולה רצויה. באופן זה הקליקר יוצר התנייה חיובית שמחזקת ומשמרת התנהגויות רצויות בכלבים.

 

כיצד אילוף עם קליקר עובד?

אימון קליקר עם כלבים הוא למעשה אילוף מבוסס חיזוקים חיוביים, עם היתרון הנוסף של התנייה קולית. הקליקר הוא מכשיר פשוט מאוד שבסך הכל מייצר רעש מכני קטן כשלוחצים עליו. נהוג כאמור להפעיל אותו בכל פעם שהכלב מבצע פעולה רצויה ומתגמלים אותו על כך.

 

היתרון בגדול בשימוש בקליקר אילוף לכלב

יתרונו הגדול של הקליקר על פני אילוף ללא קליקר, הוא שהוא מסייע לכלב להבין בדיוק על איזו התנהגות הוא מתוגמל. על ידי לחיצה בזמן הנכון, ניתן "לסמן" את הרגע בו הכלב עשה מה שרציתם. כך, במקום לנחש מה אהבתם, הקליק אומר לכלב בדיוק מה הוא עשה נכון.

לדוגמה, אם אתם מאלפים את הכלב לשבת, התזמון הנכון ללחיצה על הקליקר, הוא בשנייה שבה ישבנו של הכלב נוגע בקרקע. הוספת הקליקר לשגרת האימונים שלכם, מסייעת ביצירת התניה מדויקת יותר, שבהמשך – ניתן להשתמש בה בלבד במנותק מהצורך לצ'פר את הכלב על כל תרגיל ותרגיל בחטיפי אילוף.

בניגוד לשיטות אילוף מיושנות הנשענות על ענישה והתמקדות בפעולות הבלתי רצויות שהכלב מבצע, אילוף בעזרת קליקר מקושר תמיד למתן תגמול חיובי לכלב – מה שמחזק את חדוות הלמידה ונכונותו לשתף עמכם פעולה בתהליך.

 

איך מתחילים לעבוד עם קליקר אילוף לכלב?

כדי להשתמש בקליקר אילוף לכלבים, תחילה תצטרכו ללמד את הכלב שלכם מה משמעות הצליל שהוא מפיק. לשם כך יש להצמיד את הקליקר אל הפרס לכלב ללחוץ על הקליקר, ואז מיד לתת את הפרס לכלב. לאחר כ- 10 עד 20 חזרות, הכלב שלכם כבר יעשה לבד את ההקשר ויזהה את צליל הקליקר כמנבא אמין לפרס מתקרב. השלב הבא כמובן – הוא להתחיל לשלב את הקליקר בתרגילי המשמעת שאתם מלמדים את כלבכם.

 

מה משמעותו של הקליק שהקליקר מפיק עבור הכלב שלכם?

הקליקר הוא כאמור בסך הכל אמצעי שמאפשר להסב את תשומת ליבו של הכלב לרגע מסוים.

אין שום דבר קסום ברעש הספציפי שהקליקר מפיק מלבד היותו צליל ייחודי שבסבירות גבוהה כלבכם לא יתקל בו מחוץ למפגשי האילוף. לכן, באופן עקרוני אתם יכולים להחליף את הקליקר בכל אלמנט אחר שמייצר צליל מובחן וייחודי, כל עוד הוא נבדל מצלילים אחרים שאתם מפיקים כדי לתקשר עם הכלב שלכם.

לדוגמה, תוכלו להקיש באצבעותיכם, לשרוק במשרוקית או לצקצק בלשון. לחילופין, אנשים רבים משתמשים במילת סמן כמו "כן" או "טוב". עבור כלב לקוי שמיעה, ניתן להשתמש בטפיחה קלה או עדינה על הכתף.

כמובן, בתחילת השימוש בקליקר אילוף לכלב, צליל הקליק כמו גם כל סמן אחר, הוא חסר משמעות כשלעצמו מבחינת הכלב, עד שהוא משולב עם פרס. הקליק פשוט מאותת לכלב שהפרס בדרך. למרות שפינוקים אכילים הם התמריץ הטוב ביותר עבור רוב הכלבים, הפרס יכול להיות כל דבר שהכלב שלכם אוהב במיוחד.

אז אם הגור שלכם מעדיף משחקי משיכה בחבל צעצוע מאשר חטיף לכלבים, תגמלו אותו בצעצוע כזה במקום. העיקר בהקשר זה, הוא להקפיד על התזמון והעקביות. הלחיצה חייבת לסמן בדיוק את הרגע הנכון וכל לחיצה על הקליקר חייבת להיות מלווה בפרס לכלב.

 

חשיבות התזמון המדויק בעבודה עם קליקר אילוף לכלב

כפי שהזכרנו קודם לכן, באילוף מבוסס חיזוק חיובי, הכלב מתוגמל לאחר ביצוע פעולה רצויה. ללא שימוש בקליקר או בסמן מובחן אחר, אולי יהיה ברור למאלף על מה הכלב מתוגמל, אבל האם זה בהכרח יהיה ברור גם לכלב? לדוגמה, כאשר מלמדים את הכלב לשכב, איך תבהירו לו שאתם מתגמלים אותו רק כשהוא שוכב כשבטנו על הקרקע? כדי שהוא יבין על מה הוא מתוגמל, אתם צריכים לוודא שהפרס יינתן לו בו ברגע שהוא שוכב, ולא שנייה מאוחר מכך.

אם תעניקו את הצ'ופר לכלבכם בשלב בו הוא מתרומם כדי לקבל את הפרס – פספסתם את ההזדמנות לגרום לו לקשר בין הפעולה שאתם מלמדים אותו לבצע, לבין התגמול החיובי. כתוצאה מכך, הכלב עלול לחשוב שהתגמול הוא על עמידה או הליכה לקראתכם.

 

איך קליקר אילוף לכלב מסייע בהשגת יעדי האילוף?

נוסף על יתרון הדיוק והבהירות, כלבים שמאולפים באמצעות קליקרים נוטים לאהוב מאוד ללמוד.

הם רוצים להתאמן ולעבוד קשה כדי להרוויח קליק מבעליהם. מנקודת המבט של הכלב שלכם, אילוף שכולל שימוש בסמן שמוביל לקבלת פרס, הוא חוויה מהנה המעוררת את יצר המשחק. זה מלמד את הכלב לפתח חדוות למידה וציפייה עזה ללמידה ותרגול של התנהגויות ומיומנויות חדשות.

 

לסיכום

בקצרה, כמו כל צורה של אימון מבוסס חיזוקים חיוביים, אימון קליקים לכלבים מעצים את התקשורת שלכם עם כלבכם, מחזק את הקשר ביניכם והופך את חוויית האילוף בכללותה למהנה ומתגמלת מאוד. בסופו של דבר, אחרי שהכלב שלכם ילמד ויטמיע התנהגות חדשה, כבר לא תזדקקו יותר לקליקר.

אולם תוכלו לשוב ולהשתמש בו בכל פעם שתרצו ללכוד את תשומת ליבו של הכלב, לחזק התנהגות מסוימת שהוא מבצע, או ללמד אותו כישורים חדשים. הקליקר יעזור לכם לתקשר עם כלבכם בצורה ברורה ומדויקת דיה כדי שההתנהגות שאתם מעוניינים בה תהפוך להרגל שהכלב יסגל לעצמו.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

צעצועים לכלבים

צעצועים לכלבים הם חובה בכל בית שמאמץ כלב חדש ובפרט כאשר מדובר בגור כלבים נמרץ ושובב. צעצוע לכלב הוא כלי שימושי לפריקת אנרגיה והוא מסייע

פאוץ אילוף כלבים

אילוף של כלבים זהו תהליך ארוך ומורכב, שיכול להשתרע על פני חודשים ארוכים. האילוף קורה במגוון רחב של לוקיישנים, וכאשר הולכים על אילוף מורכב יותר,

פריזבי לכלבים

הפנטזיה של כל מי שמאמץ כלב היא לדעת לשחק איתו וליהנות ממנו. הדבר הראשון שעולה לראש כמשחק משותף עם כלבים – הוא משחק הפריזבי המפורסם.

כלוב אילוף

כולנו רוצים כלב ממושמע להפליא שלא הורס דברים בבית ויודע לעשות צרכים בחוץ – ולשימוש בכלוב אילוף לכלבים יש חלק חשוב בהשגת המטרות הללו. כלוב

כלוב אילוף לכלב גדול

כלובי אילוף או בשמם הנוסף – "כלובי אקלום" או "כלוב הטסה", הם אמצעי אילוף יעילים ופרקטיים במיוחד המשמשים לחינוך גורים וכלבים בוגרים כאחד. אף על

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס