שפת הגוף של כלבים – מה היא מספרת?

יש הבדל גדול מאוד בין הדרך בה אנשים מדברים לבין איך שהם מתנהגים. שפת הגוף שלנו מספרת עלינו המון, ויש אנשים שיודעים להשתמש בה ולפענח אותה, לעומת אנשים שרחוקים מכך שנות אור. אצל כלבים הסיפור הוא מאוד דומה ולמרות שהם לא מדברים, אפשר ללמוד עליהם הרבה באמצעות שפת הגוף שלהם.

כלבים מסוגלים לשדר הרבה מאוד מסרים באמצעות הבעות ומחוות שונות, שאותן חשוב שנדע לזהות בתור בעלי כלבים, כדי לשפר את התקשורת עימם. הרבה אנשים שואלים לגבי שפת הגוף של כלבים – מה היא מספרת ואיך אפשר לזהות אותה, ולשם כך בדיוק נכתב המדריך הבא.

 

מדוע חשוב ללמוד את שפת הגוף של הכלב?

בניגוד לאנשים, שנוהגים להביע את רגשותיהם ולהצהיר על כוונותיהם באופן מילולי במרבית המקרים, לכלבים יש אינדיקציות אחרות המעידות על ההרגשה שלהם. חשוב להסתכל על המאפיינים הללו, ולדעת לפענח אותם כדי שניתן יהיה לצפות את התנהגותו של הכלב במצבים שונים ולפעול באופן שהולם את הסיטואציה והצורך.

חשוב ללמד גם ילדים להכיר את שפת גופם של כלבים, על מנת שידעו לפרש נכונה את תגובותיו של הכלב ולדעת באילו מצבים עליהם להתרחק ממנו או לפנות את המרחב האישי שלו.

 

מדוע חשוב ללמוד את שפת הגוף של הכלב?

 

מה מספרות לנו אוזניו של הכלב?

אחד האלמנטים הכי חשובים בהקשר לשפת הגוף של כלבים הם האוזניים. האוזניים יכולות לספר לנו הרבה על הכלב, ועל המצב שבו הוא נמצא. כאשר אנו מבחינים בכלב שאוזניו קפוצות או זקופות קדימה, ניתן להסיק מכך כי הכלב איננו רגוע. זקירת אוזניים בכלבים מעידה על דריכות וערנות ולעיתים גם על היערכות לתקיפה.

 

מה מספרות לנו אוזניו של הכלב?

 

הן אם מדובר בכלב שלנו או בכלב אחרי – קריאת הסממנים הללו היא חיונית על מנת לפעול באופן שימנע את הסלמת המצב ויחסוך מאיתנו ומכלבנו סיכון מיותר. כאשר הכלב שלנו הוא שמביע סממנים מסוג זה כלפי בעל חיים או אדם אחר, הדבר צריך להתפרש מצידנו כדגל אזהרה המאותת לנו להרחיק את הכלב מהמקום והסיטוציה שעוררו את תגובתו זו, ולנסות להרגיע אותו. כך גם במידה ואנו מזהים את התגובה הזו בכלב אחר, אם ברצוננו להימנע מתקיפה ופציעה מיותרת.

אוזניים רפויות לעומת זאת, לרוב מעידות על כך שהכלב רגוע ונינוח. אולם אין להתבלבל בין מצב זה למצב בו אוזני הכלב מוסטות לאחור, שלרוב מעיד על חשש, פחד או כניעה גם כאן, התגובה ההולמת את הסיטואציה, היא לנסות להרגיע את הכלב על ידי הובלתו למקום מוכר שהוא תופס כמוגן ובלתי מאיים.

 

מדוע השפתיים משחקות תפקיד חשוב בשפת הגוף של כלבים?

אלמנט נוסף שהוא קריטי בהבנת המצב של הכלב הוא השפתיים. לא הרבה אנשים שמים לב לשפתיים של הכלב, וזהו אלמנט שהרבה יותר קשה לזהות מאשר אוזניים או זנב לצורך הדוגמה.

עם זאת, השפתיים של הכלב יכולות להגיד לנו המון, שכן שפת הגוף של הכלב היא משמעותית מאוד באזור הפה, שהוא דומיננטי במיוחד אצל כלבים. השפתיים של כלב רגוע יהיו לרוב גם הן רפויות מאוד, ושפתיים מתוחות שחושפות את השיניים הטוחנות יכולות להעיד גם על פחד, וגם על תוקפנות מנגד.

כלבים שחושפים, למשל, רק את השיניים החותכות, הם כלבים שבטוחים בעצמם. לכן, חשוב מאוד להתבונן על הניואנסים ולנסות להתאים את התגובה שלכם למצבו של הכלב.

 

מדוע השפתיים משחקות תפקיד חשוב בשפת הגוף של כלבים?

 

מה תפקיד הזנב בשפת הגוף של הכלבים?

הזנב של הכלב הוא כמובן אינדיקציה נהדרת למצב הרוח שלו. ידוע כי כלבים אשר מכשכשים בזנב שלהם הם לרוב שמחים או מתרגשים, אם כי לא תמיד זה המצב. חשוב להסתכל על האופן שבו הכלב מכשכש בזנבו, שכן יש כשכוש עם זנב רפוי וכשכוש עם זנב קפוץ.

אם הזנב רפוי, הכלב אכן מתרגש ושמח, אך אם הוא קפוץ ומתוח, מדובר על כשכוש של מתח, חרדה, ציפייה ואפילו דריכות לקראת תקיפה. לכן, כדאי מאוד לשים לב גם לזנב במצבים שהם אינם רגילים עבור הכלב, כדי לראות איך הוא מגיב להם.

 

מה תפקיד הזנב בשפת הגוף של הכלבים?

 

לסיכום

בנושא של שפת גוף כלבים הם פחות מורכבים מבני אדם וקל יחסית לזהות את ההרגשה שלהם. עם זאת, לא כולם יודעים לעשות זאת ולעיתים, כדאי מאוד לפנות למקצוענים. מאלף כלבים טוב יידע לקחת את המחוות של הכלב ולפענח אותן כמו שצריך, על מנת למקסם את תהליך האילוף או האימון של הכלב. היכולת של אנשי מקצוע להבין את ההתנהגות ושפת הגוף של הכלב, היא המפתח לכל התהליך, ולייעול התהליכים בדרך למטרה הסופית, שהיא כלב מחונך, מאולף ואפילו מאומן.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

שיטות אילוף כלבים

חינוך כלבים למשמעת יכול להתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות אילוף כלבים. המכנה המשותף לכל השיטות הללו, היא השאיפה למתן את הכלב ולעצב את אופיו

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס