שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה הזו ונדע לפרש אותה כהלכה על מנת שנוכל לתקשר בצורה יעילה עם הכלב שלנו ולמנוע בעיות התנהגות בלתי רצויות. במרוצת השנים, מחקרים רבים התפרסמו בנושא של התנהגות כלבים ושפת גוף כלבים, אולם בשורות הבאות, נסקור רק קומץ נבחר מ"אוצר המילים" הכלבי. 

 

חשיבות ההבנה של שפת גוף כלבים

כלבים הם בעלי חיים נבונים ורגישים להפליא. הקשר של הכלב עם בעליו הוא בין הקשרים המשמעותיים ביותר בחייו של הכלב – אם לא המשמעותי ביותר. עכשיו כשחידדנו את זה, נסו לחשוב כמה מתוסכל כלבכם ודאי מרגיש כשהוא מנסה להגיד לכם דבר מה באופן חזרתי, אך אינכם מצליחים להבין אותו, או מפרשים את "דבריו" בצורה שגויה.

הבנת הסממנים והמחוות שמשדר לנו גופו של הכלב, היא חיונית לביסוס תקשורת טובה וברורה עם הכלב שהיא חיונית במספר היבטים, גם עבורו וגם עבורנו כבני אדם.

 

מה הכלב מנסה לומר לנו באמצעות שפת הגוף שלו? מורה נבוכים

למרות שכלבים לא מדברים בשפת בני האדם, בהחלט ניתן לומר שיש להם שפה משלהם שבאמצעותה ניתן ללמוד על הרגשתם לא מעט. כלבים מסוגלים לשדר מסרים רבים באמצעות הבעות ותנועות גוף שונות, שאותן חשוב להכיר מקרוב כבעלי כלבים ומאלפים, אם אנו רוצים לשפר את התקשורת עם כלבנו ולהימנע ממצבים בלתי רצויים עמו.

 

כך כלבים מתקשרים עם סביבתם באמצעות גופם

בניגוד לנו בני האדם, שרגילים לתקשר זה עם זה באמצעים ורבליים, כלבים אינם משתמשים במילים. לפחות לא במובן שאנו מכירים. אולם לכלבים בהחלט יש דרכים משלהם לבטא את תחושותיהם ורצונותיהם, כמו גם להעביר מסרים לסביבתם.

הז'רגון הכלבי כולל שימוש בזנב, באוזניים, בשפתיים וברגליים של הכלב, כדי לבטא מצבים רגשיים שונים ולהצהיר על כוונות. אלו מאפשרים לנו לצפות את התנהגותם של כלבים במגוון מצבים ולהגיב באופן שתואם את הסיטואציה.

 

כיצד למידת שפת הגוף בכלבים מסייעת לשמור על בטחונו של הכלב ושל מי שנמצא סביבו?

הבנת שפת גוף בכלבים מאפשרת למנוע מצבים בלתי נעימים עד מסוכנים שמקורם הוא ב"קצר בתקשורת" עם הכלב. כאשר יודעים לזהות את איתותי החרדה, השעמום, המצוקה, העצבנות והתוקפנות בכלבים, ניתן למנוע חלק משמעותי מאוד ממקרי הנשיכה כמו גם ריבים עם כלבים אחרים, פגיעה ברכוש וכן הלאה.

חשוב גם ללמד ילדים לזהות ולהבין את שפת הגוף של הכלב וכלבים בכלל, כדי שידעו איך להגיב בצורה הנדרשת לסימנים שונים שהכלב משדר במטרה להימנע ממצבים שיסכנו אותם או יגרמו לכלב מצוקה שלא לצורך.

 

מה מספר לנו הזנב של הכלב על מצב רוחו?

זנבו של הכלב הוא אינדיקציה ידועה למצב רוחו. אין זה סוד שכלבים המכשכשים בזנבם הם שמחים או נרגשים, אולם טעות להניח כי זהו בהכרח המצב בכל המקרים. כדי להבין מה זנב הכלב מנסה לומר לנו, יש להתבונן באופן בו הכלב מניע את זנבו ולהתייחס גם להקשר.

כאשר הזנב רפוי, הכלב אכן מתרגש ושמח, אך אם הוא מתוח, ייתכן בהחלט שמדובר בכשכוש שמקורו במתח, חרדה, או  דריכות לקראת תקיפה. לכן, חשוב להיות ערניים לתנועות הזנב של כלבים במצבים טעונים, רגישים וחדשים עבור הכלב, כמו מפגש עם בעלי חיים או אנשים זרים.

 

מה אומר מנח האוזניים של הכלב?

אחד האלמנטים הכי משמעותיים בהקשר לשפת גוף בכלבים הם האוזניים. אזני הכלב יכולות לספר לנו הרבה על מצבו של הכלב ברגע מסוים. כשאנו מבחינים בכלב שאוזניו קפוצות או זקופות קדימה, ניתן להסיק מכך כי הכלב איננו רגוע. זקירת אוזניים בכלבים מעידה על עוררות גבוהה ולעיתים גם על דריכות לקראת תקיפה.

בין שמדובר בכלב שלנו או בכלבים אחרים – קריאת הסממנים הללו היא חיונית על מנת לפעול באופן שימנע הסלמה במצב ויחסוך מאיתנו ומהכלב שלנו סיכונים מיותרים. במידה והכלב שלנו הוא מי שמבטא סימנים מסוג זה כלפי בעלי חיים או אנשים אחרים, יש להתייחס לכך כאיתות אזהרה שמשמעו שכדאי להרחיק את הכלב מהסיטוציה שעוררה את תגובתו באופן זה, ולהרגיע אותו.

כך גם אם אנו מזהים תגובה כזו בכלב אחר, ומעוניינים לחסוך מכלבנו תקיפה ופציעה מיותרת. אוזניים רפויות בכלבים לעומת זאת, לרוב מעידות על היות הכלב נינוח ורגוע. אך אין להתבלבל בין מצב כזה למצב שבו אוזניו של הכלב מוסטות אחורה, אשר לרוב מעיד על פחד או כניעה. גם פה, התגובה המתבקשת מצידנו, היא לנסות ולהרגיע את כלבנו באמצעות הובלתו לסביבה מוכרת שהוא תופס כבטוחה ובלתי מאיימת.

 

מה ניתן ללמוד על הרגשתם של כלבים מתנועות הלסת והשפתיים שלהם?

אלמנט נוסף שהוא קריטי בהבנת מצבו של הכלב הוא מנח הלסתות שלו. שפתיו של כלב נינוח ורגוע לרוב נמצאות במצב רפוי, ואילו שפתיים מתוחות החושפות את שיניו הטוחנות של הכלב עשויות להעיד על פחד, או כוונה לתקוף. לעומת זאת, כלב שחושף רק את שיניו החותכות, הוא כזה החש בטוח בעצמו. הכרת הניואנסים הללו היא חיונית כשם שחשוב לדעת מתי להתרחק מאדם כעוס או עצבני כדי למנוע תקריות אלימות.

 

בשורה התחתונה

תקשורת עם כלבים היא כמובן עולם ומלואו שמצריך הכשרה ארוכה בתחום הכלבנות והתמחות בסוגי גזעים שונים ודרכי הביטוי שלהם. לכן אם ברצונכם להכיר לעומק את כלבכם ולדעת כיצד לפתח איתו תקשורת טובה, יחסי אמון וחברות עמוקה – מומלץ להסתייע במאלף כלבים מנוסה עם רקע עשיר בעבודה עם סוג הכלב שלכם. מאלף הכלבים הוא למעשה המתורגמן שלכם ויכול לשמש בתור הפתח שלכם לעולמו הפנימי המרתק של הכלב.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

שיטות אילוף כלבים

חינוך כלבים למשמעת יכול להתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות אילוף כלבים. המכנה המשותף לכל השיטות הללו, היא השאיפה למתן את הכלב ולעצב את אופיו

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס