עד איזה גיל אפשר לאלף כלב

גידול של כלב הוא דבר מהנה ומספק מאוד, אך גם יכול להיות קשה מאוד. הרבה מאוד מההנאה והנוחות של בעלי הכלבים תלויים באילוף של הכלב וביכולת שלו לקבל פקודות בקלות. אילוף של כלב זה לא דבר פשוט, וזה תלוי בהרבה מאוד משתנים, כולל סוג הכלב, שיטת האילוף, האינטנסיביות של האילוף וכמובן – גיל הכלב.

הגיל של הכלב הוא פקטור משמעותי מאוד להצלחתו של תהליך האילוף ואין ספק שכלבים צעירים יותר – קולטים דברים מהר יותר. יחד עם זאת, פחות מומלץ להתחיל כשהגור צעיר מדי מאחר וגם הבשלות הקוגנטיבית שלו חיונית להצלחת האילוף. השאלה שעולה תמיד בהקשר זה, היא עד איזה גיל אפשר לאלף כלב? על כך ננסה לענות בשורות הבאות.

 

מה המועד הכי מאוחר שבו מומלץ להתחיל באילוף הכלב?

אנשים רבים יוצאים מנקודת הנחה כי לא מומלץ להתחיל באילוף כלבים לפני שהכלב הגיע לגיל 6 חודשים. אולם בפועל, גיל חצי שנה בכלבים שקול לגיל ההתבגרות בבני אדם. זהו הגיל שבו הכלב או הכלבה נכנסים לשלב הבגרות המינית, ולכן הם עשויים להיות מושפעים יותר מהסחות דעת.

מה גם שבשלב זה ישנם לא מעט הרגלים שהכלב כבר סיגל לעצמו, שאינם בהכרח ההרגלים הרצויים לנו כבעליו. לכן ההמלצה העקרונית היא לא לחכות עם תהליך האילוף מעבר לגיל 5 חודשים.

 

מה המועד הכי מאוחר שבו מומלץ להתחיל באילוף הכלב?

 

מתי עדיף לאלף את הכלב?

כדי להביא כלב למצב שבו הוא מתנהג בצורה מתונה מחד אך שומר על שמחת החיים שלו מאידך, חשוב לברור בזהירות את השלב המתאים בחייו להתחלת תהליך האילוף. מהו המועד הזה בדיוק?  הדעות בנושא חלוקות. חלק ממאלפי הכלבים ממליצים להתחיל במפגשי האילוף כבר מהימים הראשונים לחיי הכלב בבית, בעוד שמאלפים אחרים מציעים להמתין לגיל חצי שנה לפחות.

אז מה התשובה הנכונה? ובכן, כיום ההמלצה המקובלת בקרב מומחי האילוף, היא להתחיל בתהליך טרום אילוף עם הכלב כבר סביב גיל 7 או 8 שבועות. זהו לא אילוף במובן הקלאסי של המילה, אלא חינוך בסיסי להרגלים ביתיים שיאפשרו לגור להסתגל לחיים בסביבה הביתית והמשפחתית.

רק עם הגיעו של הכלב לגיל 4 או 5 חודשים, ניתן להתקדם לאילוף משמעתי של הכלב ולימוד פקודות בסיסיות. זהו השלב שבו הכלבלב כבר בשל יותר ללמוד זאת.

 

האם אפשר להוסיף לרפרטואר של כלב מבוגר אלמנטים חדשים?

אנשים רבים שואלים האם ניתן לאלף כלבים מבוגרים והתשובה היא, כאמור, לא חד משמעית. ברמת העיקרון, ובניגוד למשפט המפורסם, אכן אפשר ללמד כלב זקן תרגילים חדשים, אך הם לא יכולים להיות מורכבים מדי. יש תרגילים פשוטים ופינישים קטנים שאפשר להוסיף לרפרטואר של הכלב גם כשהוא כבר מבוגר מאוד.

השאלה היא איך מגדירים אילוף ומה המטרה של אילוף בגיל מאוחר. יש הרבה אנשים שהיו רוצים להוסיף לכלב שלהם אלמנטים שונים שיקלו עליהם בדברים קטנים, כמו להגיע למקום מסוים בהתנייה מסוימת, לא לברוח לכביש, או אפילו "רגלי" פשוט. אלו דברים שבהחלט אפשר לקחת בחשבון.

 

האם אפשר להוסיף לרפרטואר של כלב מבוגר אלמנטים חדשים?

 

עד איזה גיל ניתן להרגיל כלבים לשימוש בכלוב אילוף?

אימצתם כלב בוגר ואתם מעוניינים להרגיל אותו לשימוש בכלוב אילוף על מנת שתהיה לו פינה משלו בבית? שואלים את עצמכם עד איזה שלב בחיי הכלב ניתן ונכון להשתמש בכלוב האילוף? התשובה של מאלפי כלבים מוסמכים לשאלה זו, היא כי ניתן להרגיל כלבים בכל גיל לשימוש בכלוב אילוף.

יחד עם זאת חשוב להבין מהי תכלית השימוש במתקן כזה. במרבית המקרים השימוש בכלוב האילוף לא נועד להוות פתרון קבוע, אלא לשמש ככלי עזר בלבד להקניית הרגלים בריאים לכלב חדש בבית. מטרת האילוף לשימוש בכלוב כזה היא בראש ובראשונה מניעת הרס בבית וגמילה של הכלב מעשיית צרכיו בשטח הבית.

אולם לעיתים גם נעשה שימוש בכלוב אילוף כמרחב שיקנה לכלב ביטחון, למניעת רכושנות או טיפול בבעיות התנהגותיות שלא נפתרו בשלב הגורות. בכל מקרה, יש להתייעץ עם מאלף כלבים מוסמך ומנוסה לפני שמחליטים להשתמש בפתרון מסוג זה.

 

עד איזה גיל ניתן להרגיל כלבים לשימוש בכלוב אילוף?

 

לסיכום: האם אפשר לאלף גם כלבים מבוגרים?

למרות האמור לעיל, אפשר להנחיל גם לכלבים מבוגרים הרגלים חדשים. יחד עם זאת, ככל שהכלב מתבגר, הרבה יותר מאתגר לאלף אותו, ולהרגיל אותו לדברים חדשים, אך אין זה אומר שזה בלתי אפשרי. המפתח הוא לבחור במאלף הנכון למשימה ולהתאזר בסבלנות ובמוטיבציה המתאימה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס