סודות של מאלפי הכלבים – מהן 5 פקודות האילוף הבסיסיות?

אומנות האילוף היא דבר מאוד מיוחד ומי שיודע להעריך אותה, הם בעיקר בעלי כלבים. יש שלבים ורמות שונות של כלבים מאולפים, וזה מתחיל מרמה בסיסית של פקודות טריוויאליות, ועד כלבים שמבצעים תרגילים מורכבים או מסייעים לבני אדם בביצוע משימות שונות.

כמובן, כל תהליך אילוף – מורכב ככל שיהיה, עובר דרך אילוף בסיסי שבו מחזקים את תחושת ההיררכיה בין הכלב לבעליו ואת התקשורת ביניהם באמצעות כמה הוראות בסיסיות. במדריך הבא נשתף אתכם בכמה סודות של מאלפי כלבים ונסביר מהן 5 פקודות האילוף הבסיסיות.

 

פקודת "שב"

הפקודה הבסיסית ביותר שמלמדים כלבים בתחילת תהליך האילוף לפקודות בסיסיות, היא בדרך כלל פקודת "שב". המטרה היא לגרום לכלב להתרכז בבעליו ובמה שהם מבקשים ממנו לעשות. הדרך הכי טובה להטמיע את פקודת "שב" אצל כלב היא להחזיק חטיף לכלבים מול האף שלו בזווית של 45 מעלות, ולהעלות אותו למעלה מעל הראש של הכלב, עד שהוא יושב, ואז לתת לו את החטיף.

זוהי פקודה מאוד בסיסית שכלבים מסוימים יכולים להבין אותה כבר אחרי 5 נסיונות בלבד. כמובן, כאשר הכלב מתיישב, חשוב להראות לו שהתוצאה הסופית היא חשובה ולהריע לו.

 

פקודת "ארצה"

"ארצה" היא לרוב פקודת האילוף הבסיסית הבאה שנלמד את כלבנו. מטרתה של פקודה זו היא להדריך את הכלב שכעת עליו להפסיק לנוע, להירגע ולהישאר במקומו. פעולה זו עוזרת לכלב לקבל את סמכותם של בעליו בעת שהם עומדים מעליו. ניתן ללמוד כלבים להגיע למנח זה על ידי הצמדה של חטיף כלבים לרצפה ושחרורו רק כאשר הכלב מגיע לפוזיציה הנכונה.

עבור כלבים שמגלים מעט יותר התנגדות לביצוע הפקודה, ניתן להתיישב על הרצפה, להרים את הרגל קצת ולמקם תחתיה חטיף (הכי נוח לעשות זאת בסמוך לקיר שעליו תשעינו את הרגל שלכם). באופן זה תוכלו לגרום לכלבכם להגיע למנח ארצה הדומה לזחילה, במטרה להגיע אל החטיף שהנחנו עבורו על הרצפה.

 

פקודת "הישאר"

פקודת"להישאר" נועדה ללמד כלבים להתעלם מגירויים בסביבתם ולהיות קשובים לבעליהם, ככל שמתאפשר להם, גם כשהבעלים נמצאים במרחק מהם. את הפקודה הזו מלמדים את הכלב על ידי אמירת הפקודה והתרחקות מהכלב. בכל פעם שהכלב ימתין במקומו עד שתשובו אליו או עד שתקראו לו לבוא, הוא יקבל מכם חיזוק חיובי בדמות ממתק לכלבים, ליטוף ומילות עידוד.

תוכלו ללמד את הכלב להישאר גם כשהוא יושב וגם במנח 'ארצה', כאשר בכל פעם תתרחקו ממנו מספר צעדים בלבד, ותמתינו מספר שניות לפני שתשחררו אותו. בהדרגה תוכלו להגדיל את משך ההמתנה אף לדקה או שתיים, ואת המרחק מהכלב גם עד 5 או 10 מטרים.

 

פקודת "בוא"

פקודת "בוא" הידועה גם כפקודת "אליי", היא פקודת אילוף חשובה במיוחד, שכן אנחנו רוצים שהכלב יבוא כאשר אנחנו קוראים לו או לה ובפרט כאשר זה נעשה מחוץ לבית. שיטת ההטמעה היא פשוטה, והיא לקרוא לכלב במקום סגור, ולתת לו ממתק כאשר הוא מגיע. כאשר הכלב מבין את הפקודה, אפשר גם לעשות זאת כאשר יש אובייקט מעורר עניין בחדר, ואט אט להגביר את ההסחות ודרגות הקושי.

 

פקודת "רגלי"

פקודת "רגלי" היא פקודת אילוף חשובה במיוחד שנחשבת גם לאחת מפקודות האילוף הבסיסיות היותר מאתגרות. זוהי פקודה קריטית במיוחד עבור כלבים שהולכתם בשטחים ציבוריים מייצרת אצלם הסחות דעת רבות שעלולות לסכן אותם ואת סביבתם.

למשל, ישנם כלבים שנוהגים לברוח לבעלים, או כלבים שרצים אל עבר כלבים אחרים, ילדים או חתולים. פקודת "רגלי" כשמה כן היא: פקודת אילוף שאומרת לכלב שהוא חייב להישאר צמוד לאחת מרגלי בעליו גם בזמן ההליכה וגם בזמן שהבעלים עומדים והכלב ישוב. במסגרת ביצוע הרגלי מלמדים את הכלב ליצור קשר עין עם בעליו כדי להבין אם הוא רשאי להתקדם או מצופה לעצור.

 

כיצד מאלף כלבים יכול לסייע לכם בפקודות האילוף הבסיסיות?

כפי שוודאי כבר התרשמתם בעצמכם, פקודות אילוף בסיסיות הן לא מסובכות מדי ולבטח שלא תובעניות מדי. עם זאת, אלו פקודות בעלות ערך רב במובן של חינוך הכלב וחיזוק הקשר שלו עם בעליו. לכן מומלץ ללמדן. אפשר לנסות ללמד את הכלב את 5 הפקודות הללו לבד, אך לעיתים מבינים שנדרשת יד מקצועית יותר כדי להשיג תוצאות עקביות.

למאלפי כלבים ישנם כלים נוספים מעבר לאלו שמנינו במדריך זה שמאפשרים להם להניח את היסודות לחינוך אפקטיבי של הכלב. לכן הפנייה למאלף כלבים מוסמך היא למעשה הסוד החשוב ביותר (שאינו סודי כל כך) להצלחה בחינוך הכלב למשמעת והקשבה לבעליו.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס