מה בעצם ההבדל בין חינוך, אימון או אילוף כלבים?

כלבים הם יצורים יצריים וחייתיים, אבל בניגוד להרבה מאוד בעלי חיים, רובם גם מאוד תלותיים וחברותיים כלפי בני אדם. לכן כלבים הם חלק בלתי נפרד מבתי אב רבים בישראל. במרבית המקרים, כלבים אינם מגיעים אל הבתים החדשים שלהם כשהם מחונכים ויודעים להתנהג ללא רבב.

לכן על מנת לעצב את אופיו והרגליו של הכלבלב כך שיתאימו לחיים משותפים עם בעליו, יש צורך לנקוט בפעולות אקטיביות לחינוך, אימון ואילוף שלו. מה בעצם ההבדל בין חינוך אימון או אילוף כלבים? על כך ועוד נדון בשורות הבאות.

 

על הצורך בחינוך, אימון או אילוף כלבים

המאגר הגנטי של כל כלב בית באשר הוא, מכיל שרידים לתכונות קדמוניות רבות, שהוטמעו בכלבים מגזעים מסוימים לפני שנים ארוכות, כאשר אלו בויתו כדי לסייע לבני אדם במשימות ומלאכות שונות.

ישנם גזעי כלבים שטופח אצלם יצר הצייד, אחרים שגודלו למטרות רעיית צאן וסוגי כלבים שנועדו לשמש ככלבי שמירה. רבים מגזעי הכלבים הללו כבר אינם מממשים את הייעוד המקורי שהוקצה להם ככלבי עבודה, הנטיות הטבעיות שהוטבעו בהם מדורי דורות, עדיין קיימות בהם ומשפיעות על התנהגותם.

מאחר ולעיתים חלה התנגשות בין הדחפים הקמאיים של הכלב לבין הצרכים שלנו כבני אדם, לא מן הנמנע שיידרש תהליך להתאמה התנהגותית של כלבים לחיים במחיצת אנשים.

 

מה המטרה של כל תהליך עם הכלב?

כדי להבין את ההבדל בין חינוך כלבים אימון כלבים ואילוף כלבים – צריך בראש ובראשונה להיות ערים למטרה הסופית של כל פעולה.

המטרה בחינוך כלבים

חינוך כלבים, הגם שמילונית קיימת בין המילים "לחנך" ו"לאלף" חפיפה – הוא מושג שבעולמות האילוף לרוב מתייחס להטמעה של הרגלים בסיסיים בכלב בית, שנועדו להקל הן עליו והן על בעליו בשגרת היומיום. דוגמא קלאסית לחינוך כלבים, היא המקרה של חינוך גור כלבים שהגיע זה עתה לביתו החדש, לעשיית צרכים מחוץ לבית.

זהו תהליך שבו אנו מסייעים לכלב הצעיר לסגל לעצמו הרגל בסיסי שיאפשר לו ולנו לחיות בדו קיום מוצלח, מבלי לדכא את הצרכים הטבעיים שלו, אך תוך ניתובם למסגרת מסוימת המיועדת לכך.

 

המטרה באילוף כלבים

אילוף כלבים הוא יחסית דומה לחינוך כלבים, אך מדובר בתהליך אינטנסיבי יותר, שהצורך בבסיסו הוא משמעתי. בתהליך האילוף מטרת העל היא לרסן ולעדן את היצרים הקדמוניים שטופחו בכלב, כך שיתאים לחיים בסביבה הביתית המודרנית, במחיצת בני משפחתו החדשים.

לדוגמא, לכלבים יש נטייה מובנית לחיפוש קבוע אחר אוכל. דחף זה עלול לעורר בכלב תוקפנות ואגרסיביות גם כלפי פרטים אחרים בלהקה שלו. אולם בסופו של דבר, מרבית הכלבים מגיעים למשפחות שרוצות בחבר על ארבע ולא במישהו שיגנוב מזון מצלחות. לשם התאמת ההתנהגות של הכלב לסטנדרטים האנושיים הללו, קיים תהליך האילוף הבסיסי, שנועד ללמד את הכלב את כללי ה"עשה" ו"אל תעשה" בסביבת אנשים.

 

המטרה באימון כלבים

אימון כלבים הוא יוצא דופן, מפני שבניגוד לחינוך ואילוף שנועדו למתן נטיות קיימות בכלבים, האימון נועד להעצים יצרים מסוימים בכלב ולתעל אותם להשגת מטרות שונות בהתאם לרצון בעליו. אימון כלבים נועד להקנות לכלב כלים חדשים ולפתח מיומנויות קיימות או יצרים קמאיים, על מנת שילמד לבצע מיני פעולות שאינן מובנות אצלו.

מאמן טוב הוא מאמן שיודע למקסם את היכולות של הכלב, ולהוציא ממנו את המירב. לצורך כך, חשוב לעבוד עם מאמני כלבים מנוסים ובעלי התמחות בעבודה עם כלבים מהסוג של כלבכם.

 

מה מגיע קודם: חינוך, אימון או אילוף כלבים?

העובדה שכלב עבר חינוך או אילוף, לא אומר שהוא אינו יכול לעבור גם תהליך אימון. עם זאת, יש לעבוד בצורה נכונה, חינוך ואילוף צריכים לבוא בראש ובראשונה, על מנת להפוך את הכלב לממושמע ולעבוד איתו על דברים בסיסיים כמו שליטה בצרכים או פקודות בסיסיות.

בהמשך, אפשר להכניס אותו לתהליך של אימון כלבים כדי להקנות לו יכולות ספציפיות יותר בהתאם לצורך. כמובן, יש הבדל מהותי בין אימון כלבים שיהפכו לכלבי עבודה כמו כלבי נחייה, לבין אימון שנועד לאפשר לכלב להשתתף בתחרויות אג'יליטי או סתם לתעל את האנרגיות הגבוהות שלו למשחק, כדי לשמור על בריאותו ויציבותו. כל אחד מהמקרים הללו, מצריך התמחות ספציפית בתחום הכלבנות ולכן יש לפנות למאמני כלבים בעלי ניסיון רלוונטי.

 

לסיכום

בין אם מדובר בחינוך, אילוף או אימון כלבים – עם כל כלב דרושה עבודה מעט אחרת המותאמת לגילו, מאפייניו הפרטניים, תכונותיו המולדות והרקע ההתנהגותי שלו. לכן באילוף כלבים כדאי לפנות למאלף מוסמך שיכוון אתכם באופן מקצועי.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס