חמשת הגורמים שיהפכו את התהליך אילוף הכלבים לטוב יותר?

אילוף של כלבים הוא תהליך ארוך ומורכב, שמשפיע מאוד על החיים היום יומיים בבית. הרבה אנשים מאמצים או קונים כלבים ולא כל כך יודעים ומכירים את ההשלכות. לכן, שירות ממאלפי כלבים הוא מבוקש מאוד כיום, כאשר המון אנשים צריכים עזרה בחינוך של הכלב, בין אם מדובר בדברים בסיסיים כמו שליטה בצרכים, ועד דברים מורכבים יותר כמו התניות העוזרות לכלב להסתגל לביצוע פעולות שונות לבקשת בעליו. הרבה אנשים שואלים את עצמם מהם חמשת הגורמים שיהפכו את תהליך אילוף הכלבים לטוב יותר עבור כל המעורבים ולכן זהו הנושא שעליו נדבר בהרחבה בשורות הבאות.

 

הגורם הראשון: חשיפה של הכלב למגוון של סיטואציות

אילוף כלבים יעיל מתחיל עם חשיפה של הכלב למגוון רחב של סיטואציות. בדיוק כמו באימונים של ענפי ספורט, ככל שיש חשיפה ליותר סיטואציות, יש יותר כלים כדי ללמוד כיצד להתמודד איתן. הכלב צריך להיחשף לבעלים שלו במספר מצבי רוח, הוא צריך להיות בהרבה מקומות, לעסוק בהרבה פעילויות, ואף לפגוש כלבים אחרים.

הוא צריך לדעת להתנהג כאשר הוא קשור ברצועה, כאשר הוא משחק בגינת כלבים ומה קורה כאשר הוא רואה כלי רכב באזור. לכן, חשוב מאוד לבצע תהליך ארוך שבמסגרתו נחשפים הכלבים לכל סיטואציה שאפשר לחשוב עליה ולמגוון גירויים.

 

הגורם הראשון: חשיפה של הכלב למגוון של סיטואציות

 

הגורם השני: קשר חזק ואמיץ בין הבעלים לכלבו

הגורם השני לאילוף כלבים טוב יותר הוא כמובן יצירת קשר חזק ואמיץ בין הכלב לבעליו. הקשר הזה הוא המפתח לרצון של הכלב להיות כלב טוב יותר וקשוב לבעליו. זה אומר שהבעלים יצטרכו להיות קשובים לכלב, לתת לו הרבה חיזוקים חיוביים, ולנסות לחוות איתו כמה שיותר חוויות מעצבות.

הקשר הזה הוא דבר שנבנה בצורה חזקה מאוד בעיקר עם הזמן, אך יש מגוון רחב של פעולות שניתן לעשות כדי לחזק אותו כבר באופן מיידי. המאלף הוא זה שיודע כיצד לבנות את החיבור הזה בצורה הכי נכונה שיש ולכן, צריך לתת לו את המנדט לעשות את מה שהוא יודע בזמן האילוף.

 

הגורם השני: קשר חזק ואמיץ בין הבעלים לכלבו

 

הגורם השלישי: קביעת מעמד היררכי בבית

הפרמטר של קביעת מעמד היררכי בבית הוא חשוב מאוד להצלחת האילוף של הכלב, גם אם הוא לעיתים קשה מאוד לכלב וכתוצאה מכך גם לבעלים. כלבים הם בעלי חיים המוכוונים לחיים בלהקה והם נוטים לרצות את מנהיג הלהקה. לכן הבסיס לאילוף אפקטיבי, הוא ביסוס מעמדם של בני הבית כחלק מלהקתו של הכלב וסימון של אחד מהם בתור מנהיג הלהקה.

כלב שאינו מזהה את בני משפחתו האנושיים כחלק מהלהקה שלו עלול להגיב בתוקפנות כלפיהם כאשר הם מנסים לקבוע ולאכוף מולו גבולות, או למנוע ממנו לבצע פעולות בלתי רצויות. לכן תהליך של אילוף כלבים מוצלח, בדרך כלל יעסוק גם בהיבט חשוב זה.

 

הגורם השלישי: קביעת מעמד היררכי בבית

 

הגורם הרביעי: מניעת חרדת נטישה

הגורם הרביעי לתהליך אילוף מוצלח הוא הנושא של הרגלת הכלב להישאר לבד בבית ללא בעליו. כאשר משאירים כלב חדש שהצטרף למשפחה ובפרט גור כלבים לבד בבית, ישנה הסכנה שיסב נזקים לבית ויעשה את הצרכים שלו בתוכו.

כלבים רבים נותרים עם חרדת נטישה גם במשך שנים ארוכות אחרי ההתאקלמות בבית, והדבר מתבטא בין היתר בנביחות ויללות בלתי פוסקות שעלולות גם לגרום לסכסוכים עם השכנים.

על מנת שנוכל להשאיר את הכלב בבית גם כשאנו נמצאים מחוץ לן, צריך ליצור אצלו התנייה חיובית ובריאה למצב כדי שיידע שגם אם בעליו לא בסביבה, אין סיבה לפאניקה וכי עליו להכיר בגבולות שהוגדרו לו ולהתנהג בצורה מתונה (למשל, מתן חטיף לכלב לפני שהבעלים עוזבים את הבית או מתן חטיף כשהם חוזרים).

 

הגורם הרביעי: מניעת חרדת נטישה

 

הגורם החמישי: הקניית גבולות והתניות

הפרמטר החמישי הוא הנושא של הקניית גבולות והטמעה של התניות בכלב, במגוון רחב של סיטואציות. המטרה היא שהכלב יידע להקשיב לבעלים שלו ולציית להם. חשוב מאוד שהכלב ידע את הגבולות שלו, גם כשהבעלים לא נמצאים, ויבין מה עליו לעשות ומה אסור לו לעשות בתכלית האיסור. מעבר לכך, התניות הן חשובות כאשר בחינוך הכלב לביצוע פעולות ספציפיות, כמו במקרה של כלבי נחיה לעיוורים, כלב טיפולי או כלב המשתתף בתחרויות.

 

הגורם החמישי: הקניית גבולות והתניות

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס