מדוע חשוב לאלף כלב?

כלבים נחשבים בעיני רבים לחברים הכי טובים של בני האדם, ולחיית המחמד הכי נאמנה, חברית ומשפחתית. יחד עם זאת, חשוב לזכור שזהו בעל חיים עם אינסטינקטים חייתיים מובנים, שיכולים להקשות מאוד על בני האדם. בשורות הבאות נענה בהרחבה על השאלה: מדוע חשוב לאלף כלב ונסביר על הדרכים המומלצות לעשות זאת.

 

מדוע חשוב לאלף כלבי בית?

האינסטינקטים החייתיים שהוטבעו בבני המין הכלבי מימים ימימה, קיימים גם בכלבי הבית של ימינו. אם תהיתם מדוע כלבכם עסוק בחיפוש תמידי ובלתי פוסק אחר מקורות מזון או חש צורך כפייתי כמעט להגן על סביבתו ועליכם מפני "פולשים" – זוהי הסיבה לכך.

למרות שיצרים אלו הם טבעיים לחלוטין, הישרדותיים וחיוביים ביסודם – בעולם המודרני שבו כלבים אינם חיים עוד בלהקות עם בני מינם, אלא בבתים עם בני אדם – יש צורך למתן אותם. זהו הבסיס לחיים מאוזנים ושלווים לצד הכלב שלכם.

מדוע חשוב לאלף כלבי בית?

 

מה הבעיה בכלב לא מאולף?

אילוף כלבים הוא חיוני וחשוב מכמה סיבות חשובות ושונות, שכולן מתנקזות בסופו של דבר לרצון שלנו לחיות בהרמוניה עם הכלב שבחרנו.

ראשית, חשוב לזכור שמבחינה גנטית, רבים מגזעי הכלבים פותחו ככלבי צייד או רעייה. לכן חיפוש מזון ומשחק, נמצאים בראש סדר העדיפויות שלהם – כל עוד הם אינם מאולפים. זאת בנוסף ליצר ההגנה על הטריטוריה שטבועה בכל כלב והנטייה לבדוק גבולות כדי לבסס את הדומיננטיות שלהם כמנהיגי ה"להקה".

נטיות מובנות אלו בכלבים, הגם שהן טבעיות, עלולות להוביל למצב בו הכלב אינו מכיר בסמכותם של בעליו ואף חותר תחתיה. הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי גם בגילויי תוקפנות כלפי הבעלים, אנשים וחיות אחרות – כמו נהמות, חשיפת שיניים ואף נשיכות, שעלולים להתרחש בייחוד על רקע רכושנות של הכלב כלפי מזונו, צעצועיו והטריטוריה שלו.

בנוסף לכך, כשהמין הכלבי עבר תהליכי ביות, הוטמע בו באופן חזק מאוד הצורך בקרבה וחיבה מבני אדם. צורך זה גורם לכלבי בית לסגל לעצמם התנהגויות לא רצויות במקרים רבים, כמו קפיצה על אנשים שנכנסים הביתה, עליה על ספות ומיטות, כניסה לחדרים שאמורים להיות מחוץ לתחום, ועוד.

למרות שתנהגויות אלו עשויות להיתפס כחביבות ומתוקות כשהכלב עוד גור, בבגרותו – ככל שמימדיו הפיזיים ומשקלו גדלים, הדבר עלול להפוך למטרד של ממש עבור כל בני הבית, ואף לסכן אותם.

יתרה מכך, כלב לא מאולף שאינו מקשיב לבעליו, מהווה סכנה גם לעצמו. הדבר ניכר בפרט באינטראקציה עם בעלי חיים אחרים מחוץ לסביבה הביתית וגם בסכנת בריחה של הכלב למרחקים שמהם לא ידע לשוב.

מה הבעיה בכלב לא מאולף?

 

כיצד כלבים יוצאים נשכרים מתהליך האילוף?

בסופו של דבר, ולמרות שזה נוגד את הטבע שלהם, כלבים מאולפים הם כלבים שמחים. מדובר בכלבים שיודעים את מקומם בהיררכיה המשפחתית, סומכים על הבעלים שלהם, ויודעים מתי זמנם לקבל תשומת לב, מזון לנוח ולישון. הגדרת הגבולות הזו מקנה לכלב ביטחון עצמי הן בסביבה הביתית שלו והן מחוץ לה.

כיצד כלבים יוצאים נשכרים מתהליך האילוף?

 

על התועלות הגלומות באימון הכלב לתקשורת טובה עם בעליו

אחד הדברים הכי חשובים ביחסים שבין אדם לכלבו הוא ביסוס תקשורת טובה והבנה בין הצדדים. עם השנים, בני אדם והכלבים שלצידם מצליחים לגבש מערכת יחסים בלתי אמצעית, שלא זקוקה כלל למילים או מחוות. כלב מאולף יודע לקרוא גם ניואנסים בהתנהגות של בעליו ולהגיב גם למחוות העדינות ביותר – בין אם מדובר בתנועת יד שמבשרת כי הגיע הזמן לצאת לטיול, או מבט שקורא את הכלב לסדר.

ההבנה הזו היא חשובה לשני הצדדים, כי היא מפתחת אמון אצל הכלב, ומאפשרת לבעלים ליהנות מהקשר עם כלבו תוך מיזעור האתגרים הנלווים לגידול הכלב בבית.

על התועלות הגלומות באימון הכלב לתקשורת טובה עם בעליו

 

לסיכום – הערך המוסף הגלום באילוף כלבים

במדריך זה סקרנו מגוון סיבות מצוינות לכך שאילוף כלבי בית הוא חיוני ונחוץ. אולם חשוב לדעת מראש שמדובר במשימה שאת פירותיה נקצור בעמל רב. מרבית האנשים לא יודעים או יכולים לאלף את הכלב שלהם, וגם הופכים למתוסכלים ככל שהתהליך נמשך. לכן, שווה מאוד לפנות לשירותיו של מאלף כלבים מומלץ אשר מכיר את התהליך על בוריו, וידע לכוון אתכם לעבודה נכונה ופרודקטיבית עם הכלב שלכם, באופן שישרת גם את ההולך על ארבע שהכנסתם לביתכם, וגם אתכם.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

שיטות אילוף כלבים

חינוך כלבים למשמעת יכול להתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות אילוף כלבים. המכנה המשותף לכל השיטות הללו, היא השאיפה למתן את הכלב ולעצב את אופיו

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס