למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד הפופולרית ביותר במשקי בית רבים, כאשר החתולים, הציפורים והדגים, נמצאים הרחק מאחור.

הרבה אנשים שואלים את עצמם למה כלב הוא חברו הטוב של האדם ומה הוביל לכך מלכתחילה? ובכן, יש לכך סיבות טריוויאליות וגם סיבות היסטוריות ופסיכולוגיות ששווה מאוד להכיר ובכולן, נעסוק במאמר שלפניכם.

 

מה הסיבה העיקרית לכך שהכלב נחשב לחברו הטוב של האדם?

הסיבה העיקרית לכך שכלבים נחשבים כחבריו הטובים ביותר של האדם, היא שכלבים הם פשוט אוהבי אדם במהותם. מדובר ביצורים רגישים, נאמנים וחביבים הכמהים לחיבה ואינטראקציה עם אנשים. אומץ ליבם ומסירותם הרבה של כלבים לחבריהם האנושיים, אינם יודעים גבולות וסיפורים רבים סופרו לאורך ההיסטוריה בשבחם של כלבים שאף מסרו את נפשם כדי להציל את חייהם של אנשים.

בקצרה, עם קצת אילוף ואימון, הכלבים יודעים לתת ערך מוסף יוצא דופן לבני אדם, אך גם לכך יש מן הסתם הסבר היסטורי.

 

מה הסיבה העיקרית לכך שהכלב נחשב לחברו הטוב של האדם?

 

על הקשר ההיסטורי בין אנשים לכלבים

כדי להבין את החיבור הזה בין כלבים לבעלים שלהם, שווה להבין איך הכל התחיל. זאבים שהם אבות אבותיהם הקדמוניים של כלבי הבית שאנו מכירים כיום, היו בעלי החיים הראשונים שעברו תהליכי ביות על ידי בני אדם, כאשר הוויכוח בין ההיסטוריונים והמומחים מדבר על תקופה שבין 14 ל- 100 אלף שנים אחורה.

מבין אותם זאבים שגילו נכונות להתקרב לבני אדם ולפתח קשרי אמון עימם, בחר האדם את הפריטים שגילו את התכונות המועילות ביותר לצרכיו באותה העת, ודאג להם לתשתית שאפשרה את התרבותם המבוקרת. כך, על קצה המזלג, נוצרו כלבי הבית הראשונים שבהמשך מילאו תפקידים פרקטיים בשירות האדם כמו רעיית צאן, צייד ושמירה.

 

על הקשר ההיסטורי בין אנשים לכלבים

 

הזאב כחוליה מקשרת בין המין האנושי למין הכלבי

אפשר להסביר את החיבור בין הכלבים לבני האדם על ידי בחינת המאפיינים של אביו הקדום של הכלב – הזאב. הזאבים הם זכרי אלפא במהותם, והם מעמידים צאצאים ורואים את עצמם כראש השבט שלהם, בדיוק כמו אנשים. הזאבים ידעו לזהות את המעמד של זכרי האלפא בתוך בני האדם, וידעו לכבד זאת ולהתחבר אליהם.

הביות הראשוני שהתקיים עם הזאבים, הפך לביות של כלבים, והגזעים שהתפתחו הפכו להרבה יותר מבויתים והרבה יותר קלים לאילוף עם הזמן. במרוצת השנים גם התפתחו נישות שונות של אילוף שמתאימות לכלבים ספציפיים והתהליך כולו התייעל מאוד כדי לאפשר את חיזוק הקשר בין כלבים לבעליהם ומיצוי הפוטנציאל הגלום בכלבים באמצעים שונים ומגוונים.

 

הזאב כחוליה מקשרת בין המין האנושי למין הכלבי

 

כיצד אילוף כלבים תורם להעצמת החיבור שבין אדם לכלבו?

אין זה סוד שאילוף כלבים תורם תרומה משמעותית מאוד להעצמת החיבור בין בני אדם לכלביהם. נאמר זה מכבר שאילוף הכלב מסייע בשיפור התקשורת שלו עם בעליו ובכך תורם גם לבניית ביטחונו העצמי של הכלב עצמו. הסיבה העיקרית לכך הינה שהמפתח לתהליך אילוף טוב טמון בפיתוח מערכת יחסים הדדית של אמון וקרבה.

בנייה של מערכת יחסים כזו יכולה להיות מאוד מורכבת, ואף מתסכלת, אך עם זאת – גם מתגמלת מאין כמוה. כמובן, חשוב לדעת כיצד להניח את היסודות לאילוף מוצלח ואפקטיבי בצורה נכונה. לכן אנשים רבים בוחרים לפנות למאלפי כלבים מומחים שיש להם הכלים לזירוז וייעול של תהליך האילוף באופן משמעותי.

 

כיצד אילוף כלבים תורם להעצמת החיבור שבין אדם לכלבו?

 

לסיכום

ביות כלבים אמנם נראה לנו כדבר מובן מאליו כיום, אך חשוב לזכור כי הכלב החל את דרכו כחיית בר, ובהתאם לכך – חלק לא מבוטל מהשרידים הקדמוניים לנטיותיו הפראיות, עודם טבועים במטען הגנטי שלו. מסיבה זו, הפיכת כלבים לבני בית מצריכה לא אחת עבודה והשקעת זמן מרובה מצד בעליהם האנושיים – ממש כמו כל מערכת יחסים אחרת.

למזלנו ולמזלם של הכלבים בחיינו, למערכת היחסים הזו יש שורשים היסטוריים שהולכים הרבה מאוד שנים אחורה, ומוכיחים כי מדובר בחיבור מנצח. הכלבים הם חיות המחמד הפופולריות והשכיחות ביותר בעולם המודרני ולא בכדי. מעבר לחיבור ההיסטורי בין כלבים ובני אדם, זה אך טבעי שמרבית האנשים ירצו לאמץ אל ליבם חבר קרוב ונאמן שיוכלו לגדל ולגדול עימו.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

שיטות אילוף כלבים

חינוך כלבים למשמעת יכול להתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות אילוף כלבים. המכנה המשותף לכל השיטות הללו, היא השאיפה למתן את הכלב ולעצב את אופיו

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס