למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא אותו למצב בו הוא מצליח לספוג את התרגילים ולתרגל אותם. הקושי נובע מהרבה מאוד דברים, וזה תמיד נגמר בשאלה: למה הכלב לא מקשיב לי? ובכן, יש דרך לטפל בזה. הדבר החשוב ביותר הוא לדעת ולזהות את הסיבה לכך שהכלב לא מקשיב, ולאחר מכן, לטפל בה בהתאם.

 

מה הסיבות לכך שהכלב לא מקשיב?

חוסר קשב של הכלב יכול להיות תוצר של כמה וכמה סיבות, והראשונה בהן היא תדירות אימונים נמוכה מדי. כמו כל דבר בחיים, כדי להצטיין, צריך לעבוד, וכאשר לא עובדים מספיק, פשוט לא מצליחים להתקדם. למרבה הצער, אנשים לא תמיד מצליחים לשמור על עקביות באילוף, ומאמנים או מאלפים את הכלב שלהם פעם בשבוע או פחות מכך.

גם שבוע של שלושה אימונים, שירדוף שבוע של אימון אחד, הוא לא עקבי ולא נכון לתהליך. לכן, שגרת אימונים עם הכלב צריכה לכלול שלושה אימונים שבועיים לערך, וכך הכלב ילמד לשמור על קשב ומשמעת לאורך כל התהליך.

 

מדוע חוסר סבלנות גורם לאי קשב בכלבים?

כלבים הם יצורים חכמים, והם לא מקשיבים כאשר הם מזהים חולשה אצל המאמנים שלהם. לכן, כאשר אתם מפגינים חוסר סבלנות כלפי הכלב, הוא לא יגיב היטב, ופשוט לא יקשיב לכם. התסכול כאמור, הוא האויב הגדול ביותר של המאמן והכלב כאחד, ולכן חשוב לשמור על אורך רוח ולהיות יציבים לאורך כל התהליך.

חשוב מאוד לא להוציא את התסכול על הכלב, ולא "לחפף" או לקצר בתהליך, דבר שיגרום למעגל של תסכול נוסף, וחוסר קשב מצד הכלב. בסופו של דבר, כל זה יפגע בתהליך כולו, או יאט אותו בצורה משמעותית ומזה – אנחנו מנסים להימנע.

 

איך אותות לא מובנים משפיעים על הכלב?

אחד הדברים הכי קריטיים בהשגת הקשב של הכלב זה הנושא של עקביות במתן הוראות. בהרבה מקרים, אנו מרגילים את הכלב לתגובה מסוימת, אך לא מתמידים בה באופן עקבי דיה, כך שהידע הנרכש "הולך לאיבוד" בגלל שהכלב מתבלבל. קשה מאוד לשחזר את התגובה הרצויה לאות שאיבד ממשמעותו עבור הכלב, וייתכן שאף תצטרכו למצוא אות חדש כדי להרגיל את הכלב להגיב שוב כנדרש.

 

חשיבות הגיוון לתהליך האילוף ושיפור הקשב של הכלב

בנוסף, חשוב גם לתרגל את האותות בסיטואציות וסביבות שונות, מכיוון שכלבים לעיתים מגיבים בהתאם לסיטואציה מסוימת, או לוקיישן מסוים. גיוון הוא חשוב מאוד בתהליך האילוף, ולכן קריטי לעבוד עם הכלב על תרגילי האילוף במקומות שונים.

 

איך משתמשים נכון בחטיפים לכלבים כדי למקד את תשומת הלב של הכלב?

השימוש בחטיפים הוא הכרחי באילוף של כלבים, אך הוא גם יכול לגרום לחוסר קשב. זה קורה כאשר משתמשים בצ'ופר טרום זמנו כ"שוחד" לביצוע פעולה, ולא כפרס. חשוב לתת לכלב להבין שהתגמול החיובי שניתן לו, מגיע רק אחרי ביצוע הפעולה הרצויה וכתוצאה ממנה – לא ההיפך.

זהו תהליך ארוך ומורכב ואם עושים אותו לא נכון, הכלב איננו לומד לבצע את הפעולה מבלי שיגמל מראש תמריץ לכך. לכן יש להקפיד על סדר פעולות נכון בחינוך הכלב למשמעת, שבו קודם כל ניתנת פקודת האילוף, ורק לאחר שהכלב מיישם אותה – אם הוא מבצע את מה שביקשנו כראוי, הוא מקבל מאיתנו תגמול.

 

איך חזרה לא נכונה על פקודה משפיעה על הכלב?

אחד הסודות הגדולים באילוף כלבים הוא תדירות החזרה על הפקודה. מעטים יודעים כי חזרה תכופה מדי על פקודות אילוף עלולה לפגוע במאמצי האילוף שלנו. אם הכלב לא מקשיב לפקודה הראשונה והשנייה שנתנו לו, אין טעם להמשיך לחזור על אותה הוראה שוב.

לפקודות האחרונות אין משמעות עבור הכלב, ואצל המאלף החזרתיות הזו גורמת לתסכול מיותר. בסיכומו של דבר חזרתיות על פקודות ללא תגובה מצד הכלב, מלמדת אותו שלא להקשיב לבעליו, וזוהי טעות קריטית. האילוף חייב להתבצע בסבלנות אך ללא חזרתיות, עד שתגיעו למצב בו מספיקה פקודה אחת בלבד כדי שהכלב יגיב כראוי.

 

לסיכום: מתי כדאי להעביר את שרביט האילוף לאנשי מקצוע?

אילוף כלבים יעיל הוא לא דבר פשוט, כפי שלומדים על בשרם אנשים רבים שמנסים לחנך את הכלב שלהם למשמעת בכוחות עצמם. חוסר קשב של הכלב יוצר תסכול ולמעשה, יוצר גם מעגל קסמים מתסכל של תקיעות בתהליך, שקשה להיחלץ ממנו ללא עזרה מקצועית מתאימה. לכן, חשוב לעבוד מראש עם מאלף כלבים מנוסה שמכיר את גזע הכלב שלכם וידע לכוון אתכם לכיוון הנכון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

שיטות אילוף כלבים

חינוך כלבים למשמעת יכול להתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות אילוף כלבים. המכנה המשותף לכל השיטות הללו, היא השאיפה למתן את הכלב ולעצב את אופיו

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס