טיפול באמצעות כלבים

כלב נחשב, ובצדק, לחברו הטוב ביותר של האדם. מדובר בבעל חיים שהוא תוספת נפלאה לכל משפחה ומסייע להטמיע בילדים כבר מגיל צעיר – ערכים חשובים כמו חמלה, אחריות, סבלנות, עדינות ורגישות לזולת. מעבר לכך, כלבים הוכרו זה מכבר כמי שיכולים לעזור לבני אדם בהתמודדות עם קשיים פיזיים, קוגנטיביים, נפשיים ורגשיים שונים.

חלק מגזעי הכלבים הם כל כך חכמים ואמפתיים, שניתן לאמן אותם לסייע גם לאנשים עם מוגבלויות, ולשפר את חייהם בצורה מאוד משמעותית. לא לחינם נמצא תחום הכלבנות הטיפולית צמיחה מתמדת בשנים האחרונות, ולכן בחרנו להתמקד במדריך שלפניכם בנושא החשוב של טיפול באמצעות כלבים.

 

מה זה כלבנות טיפולית?

טיפול באנשים המתבצע באמצעות כלבים, נקרא למעשה כלבנות טיפולית. כלבנות טיפולית נועדה לעזור לאוכלוסיות שונות להתגבר על הקשיים שהן חוות, בין אם מדובר בקשיים פיזיים, בקשיים מנטליים או קשיים רגשיים. כלבים יכולים לעזור להרבה מאוד אנשים, צעירים או מבוגרים, ולסייע להם במגוון אופנים – החל מעזרה בביצוע פעולות יום יומיות ועד התגברות על פוביות.

כלבנות טיפולית מתאפשרת רק בזכות העובדה שכלבים הם יצורים רגישים ודומים מאוד לאדם בהרבה מאוד צורות. הם אמפתיים ויודעים גם לזהות מצוקה וצורך בסיוע, אם הם מאומנים כהלכה.

מה זה כלבנות טיפולית?

 

מי עשוי להפיק תועלת מטיפול באמצעות כלבים?

טיפול בכלבים הוכח זה מכבר ככלי יעיל מאוד עבור הרבה מאוד אנשים בעלי צרכים מיוחדים – בין שמדובר בצרכים פיזיים יוצאי דופן או בצרכים נפשיים. זה כולל אנשים שסובלים מדיכאונות, או מקשיים פיזיים מורכבים כמו גפיים חסרות. הכלבים הללו פשוט מחוללים פלאים אצל אנשים מבוגרים וילדים כאחד.

 

מי עשוי להפיק תועלת מטיפול באמצעות כלבים?

 

עם אילו סוגים של קשיים נפשיים טיפול באמצעות כלבים מסייע להתמודד?

כלבים יכולים להקל כאמור, על הרבה מאוד סוגים של אוכלוסיות המתמודדות עם קשת רחבה מאוד של בעיות רגשיות או נפשיות – החל מקשיי קשב וריכוז, דרך קשיים רגשיים, בעיות התנהגות, הפרעות אישיות שונות, פוביות, קושי בדחיית סיפוקים, קשיים חברתיים, העדר ביטחון עצמי, דימוי עצמי לקוי, וכן הלאה.

המטפלים מתחום הכלבנות הטיפולית, יודעים כיצד לחבר את הכלב הנכון לכל אדם, ובהרבה מקרים זה גם נגמר באימוץ של הכלב מרצון. את השיפור בהרגשה של המטופלים ניתן לראות מאוד מהר, ובצורה מאוד ברורה. מעטים הם המקרים שבהם המטופל לא מתאהב לחלוטין בכלב, ולרוב החיבור נוצר באופן מיידי כמעט כאשר יתרונות הטיפול ניכרים במהירות רבה.

 

עם אילו סוגים של קשיים נפשיים טיפול באמצעות כלבים מסייע להתמודד?

 

אילו כלבים עובדים הכי טוב עם אנשים?

הכלבים אשר מופנים להכשרת כלבנות טיפולית הם כלבים מגזעים מאוד ספציפיים. כך למשל, הלברדורים, שידועים ככלבים משפחתיים אידיאליים, יצוותו בהרבה מקרים לילדים עם קשיים נפשיים או לחיילים הנמצאים בתהליך טיפולי להתאוששות מדחק פוסט טראומטי.

כלבים יודעים להעניק לבני אדם אהבה ללא תנאי, הם לא שופטים אנשים ואינם נוטרים טינה. הטיפול נעשה כאשר כלב ספציפי משויך לאדם ספציפי, ולא ערבוב רנדומלי בין אנשים לכלבים. זאת על מנת לפתח קשר אמיתי וחזק בין המטופל לכלב.

אילו כלבים עובדים הכי טוב עם אנשים?

 

על מקומם של מאלפי כלבים בתהליך הטיפול באמצעות כלבים

כלבים המשמשים לטיפולים מסוג זה עוברים הכשרה ארוכה, אשר במסגרתה הם הופכים קשובים מאוד לבני אדם, רגישים ואמפתיים במיוחד. לכן האינטראקציה בין המטופל לכלב היא ברוב המקרים פשוט מופלאה. את החיבור אפשר לראות כבר מהמפגש הראשון, ומרתק עוד יותר לראות את הכלב מבין את הבעיה של המטופל שלו, וכיצד הוא מתאים את עצמו לטיפול בה.

בהרבה מקרים, המאלף חובר לכלב ולמטופל ויודע לכוון את הטיפול לכיוון הנכון. הוא יודע לחסום את ההפרעות, למקד את המעורבים ולהפוך את הסשן הטיפולי להרבה יותר אפקטיבי.

על מקומם של מאלפי כלבים בתהליך הטיפול באמצעות כלבים

 

מדוע מומלץ מאוד לשקול לחיוב פניה לטיפול באמצעות כלבים?

הקשר המעצים שנולד בין המטופל לכלב, במסגרת מפגשי הכלבנות הטיפולית, הוא קשר בלתי אמצעי שקשה מאוד לנתק אותו. הפרקטיקה הזו הוכחה כיעילה מאוד עבור הרבה אנשים, מגילאי 4 ועד גילאים מופלגים. גם אנשים שלא בהכרח מאמינים בדרך הטיפול הזו, יכולים לנסות אותה, שכן היא הרבה יותר נגישה ונוחה מאופציות טיפוליות אחרות שהן לרוב הרבה פחות נעימות ומהנות.

במקרה הגרוע, תמיד ניתן יהיה לחזור ולנסות את הפתרונות הטיפוליים המסורתיים, כגון טיפולי פסיכותרפיה סטנדרטיים ו/או טיפול תרופתי. בקצרה, אין לכם מה להפסיד אם תתנו צ'אנס אמיתי לטיפול בעזרת בעלי חיים אך בהחלט יש לכם המון מה להרוויח.

מדוע מומלץ מאוד לשקול לחיוב פניה לטיפול באמצעות כלבים

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס