חרדה ופחד מכלבים – איך מטפלים

כלבים הם ברובם יצורים מאוד חברותיים ואמפתיים. יחד עם זאת, יש הרבה מאוד אנשים שחוששים מכלבים ואף מפחדים מהם פחד אמיתי ומשתק, אשר בחלק המקרים פוגע מאוד באיכות החיים של בעלי הפוביה. הרבה אנשים שואלים את עצמם לגבי חרדה ופחד מכלבים – איך מטפלים בצורה אפקטיבית. התשובה לשאלה זו מתחילה בזיהוי מקורו של הפחד, שהוא הבסיס למציאת הדרכים המתאימות להתמודדות עמו.

 

מה זה סינופוביה?

לפחד מכלבים יש שם רשמי ומקצועי – סינופוביה (Cynophobia). הסינופוביה מוגדרת כפחד קיצוני מכלבים, והמאפיינים שלה הם ביצוע מעשים קיצוניים כדי להימנע מכל סוג של מפגש עם כלבים. פוביה זו משותפת לילדים ולמבוגרים כאחד, אם כי הרבה מאוד ילדים מפחדים מכלבים כאשר הם קטנים, אך מתגברים על הפחד כשהם גדלים.

במקרים הקיצוניים באמת, אנשים יכולים לקבל התקף חרדה רק למשמע קולו של כלב. אך בהרבה מקרים מדובר פשוט באנשים שלא מכירים כלבים ולא מזהים את ההתנהגות שלהם ככזו שאינה מעמידה אותם בסכנה כלל.

מה זה סינופוביה?

 

באילו נסיבות עשוי להתעורר הצורך להתגבר על חרדה ופחד מכלבים?

הרבה אנשים מגיעים לשלב בחייהם שבו הפוביה מכלבים מגבילה אותם באופן משמעותי בניהול הקשרים האישיים שלהם ו/או התמודדות תקינה עם שגרת היום יום שלהם. יש אנשים שהילדים או בני הזוג שלהם רוצים להביא כלב הביתה, או כאלו שנאלצים לגור עם או בקרבת כלבים. אחרים פשוט רוצים "להוריד את הקוף מהגב" ולהיות מסוגלים לחיות בשלום לצד מה שנחשב בעיני רבים לחיית המחמד הפופולרית והנחמדה בעולם.

באילו נסיבות עשוי להתעורר הצורך להתגבר על חרדה ופחד מכלבים?

 

האם יש דרך למנוע התפתחות של פוביית כלבים מלכתחילה?

הדרך הכי טובה להימנע בכלל מסינופוביה מילדות היא כמובן לגדל את הילדים לצד כלבים. ילדים שגדלים עם כלבים זוכים להמון יתרונות בזכות כך, כאשר הכלב הופך לחבר למשחק וחבר לחיים של הילד. גם ילדים שלא גדלו עם כלבים, אך נחשפו אליהם במידה מסוימת, מצליחים לדעת ולזהות מתי כלב רוצה לשחק ומתי הוא עשוי לתקוף.

ברוב המפגשים של ילדים ואנשים עם כלבים, מדובר בכלבים ידידותיים שברוב המקרים פשוט רוצים להתעסק בעניינים שלהם ובחלק מהמקרים, רוצים לשחק והצד השני מפרש את זה כאגרסיביות. כך או כך, יש כמה דרכי טיפול בסינופוביה שכדאי להכיר.

האם יש דרך למנוע התפתחות של פוביית כלבים מלכתחילה?

 

איך מטפלים בחרדה ופחד מכלבים?

ההתמודדות עם סינופוביה קיצונית יכולה להגיע גם לשימוש בתרופות, אך ברוב המקרים, מדובר פשוט ברתיעה מהתנהגות הכלבים שנתפסת כאגרסיבית. לכן, הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לשהות ליד כלב של חבר או מכר בצורה מבוקרת, כשהוא קשור ברצועה וקרוב לבעלים שלו.

אט אט אפשר להתקרב, אולי קצת ללטף, ולנסות להתמודד עם התגובות של הכלב. השלב היותר מתקדם נוגע לשחרור הכל במחיצת בעל הפוביה באופן מבוקר. בכל הנוגע לטיפול בסינופוביה ובפוביות באופן כללי, חשיפה הדרגתית ומבוקרת למוקד החרדה, היא הפתרון הטוב ביותר, כל עוד עושים זאת בצורה זהירה ונשלטת.

איך מטפלים בחרדה ופחד מכלבים?

 

האם יש עוד פעולות שאפשר לעשות כדי להתמודד עם פחד מכלבים?

יש עוד כמה פעולות שאפשר לעשות כדי להתמודד עם פחד מכלבים. ראשית, אפשר להתחיל בתרגילי דימיון מודרך שבמסגרתם בעל הפוביה יונחה לדמיין מפגשים עם כלבים בסיטואציות נוחות, כדי להתרגל לתחושות שהחוויה מעוררת בו בסביבה מוגנת.

אפשר גם לראות סרטונים ותמונות של כלבים, אם כי כדאי להתחיל בכאלו של גזעי כלבים קטנים ורק בהמשך לעבור לתמונות וסרטונים של גזעים גדולים יותר. ביקורים בקרבת גינות כלבים שהכלבים הנמצאים בתוכן תחומים בשטח מגודר, גם הם יכולים לסייע לבעלי סינופוביה בחשיפה מבוקרת לכלבים ובניית ביטחון בנוכחותם.

האם יש עוד פעולות שאפשר לעשות כדי להתמודד עם פחד מכלבים?

 

חשיפה הדרגתית לכלבים כמפתח להתמודדות מוצלחת עם סינופוביה

בשלבים המתקדמים יותר של התמודדות עם חרדה ופחד מכלבים אפשר כמובן לנסות וללטף כלב שלא שלכם ואולי אף לשחק איתו קצת, ולבסוף, לנסות לבלות זמן עם כלב לא קשור בסביבה פתוחה. חשיפה מבוקרת והתקדמות הדרגתית הם המפתח פה.

חשיפה הדרגתית לכלבים כמפתח להתמודדות מוצלחת עם סינופוביה

 

בשורה התחתונה

יש הרבה מאוד דרכים להתמודד עם פחד מכלבים, ואף לקחת את הפחד הזה ולהפוך אותו לחיבה שתסתיים באימוץ של כלב. אסור לוותר, ובאמצעות קצת עבודה ועקשנות, אפשר להיפטר מהלחץ המטריד הזה בתוך כמה ימים בלבד. רק חשוב לעשות את זה עם האנשים הנכונים עבורכם, ויש לא מעט אנשי מקצוע כאלו.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

שיטות אילוף כלבים

חינוך כלבים למשמעת יכול להתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות אילוף כלבים. המכנה המשותף לכל השיטות הללו, היא השאיפה למתן את הכלב ולעצב את אופיו

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס