אילוף כלב תחש

כולנו מכירים את הספר המפורסם על כלב הבייגלה מילדותנו. כלב בייגלה הוא למעשה כלב מגזע תחש. הכלבים מגזע זה נחשבים חכמים וידידותיים מאוד ועל כן פופולריים מאוד בישראל מזה עשורים רבים.

למרבה ההפתעה, כלבי תחש הם במקורם כלבי ציד, שכן הגוף הצר שלהם והרגליים הקטנות איפשרו להם באופן מסורתי לרדוף אחרי טרף קטן, שנכנס אל תוך מחילות. אולם בסופו של דבר, אלו כלבים מאוד משפחתיים וידידותיים להפליא, שאילוף כלב תחש הוא המפתח להפוך אותם גם לכלבים נוחים וממושמעים.

 

 

הרקע של כלבי התחש

כלבי תחש נחשבים בעיני רבים לכלבים מאוד חכמים, סקרנים ושובבים. עם מאפייני הגזע ניתן למנות נאמנות, שמיעה חדה ובעיקר מוסר עבודה די גבוה, שמאפשר להם ללמוד הרבה מאוד דברים, ומהר. לכן, מאלף כלבים טוב יכול להוציא מהתחש הרבה מאוד, ולהפוך אותו לכלב בית נוח וממושמע להפליא.

יחד עם זאת למרות הרצון העז ללמוד, כלבי התחש הם כלבים די עקשנים, ולכן לא כדאי להיכנס איתם למאבקי כוח, אלא לעבוד בצורה חכמה, במטרה ליהנות מכלב משפחתי יציב ומאוזן.

 

 

על המאפיינים הבולטים של כלבי התחש שיש לקחת בחשבון באילוף הגזע

המראה של כלבי תחש הוא מעט מתעתע, מפני שהם נמוכים וקצרי רגליים אך בעלי מבנה גוף ארוך. למרות זאת, הם מאוד חזקים וכדאי למנף את היכולות הפיזיות הללו במסגרת האילוף. כלבי התחש נוהגים לבדוק את גבולות בעליהם ולא אחת מנסים לבסס את מעמדם בבית כיישות דומיננטית  באמצעות משחקי שליטה.

לכן, חשוב להבהיר להם בראש ובראשונה מי הוא בעל הבית. כמו בכל תהליך אילוף, נושא החיבור בין הכלב לבעלים הוא חשוב מאין כמוהו, ומכאן שחשוב להשקיע הרבה מאוד זמן בביסוס הקשר עם הכלב כבר בשלב מוקדם לאימוצו.

 

מה חשוב לזכור כאשר מאלפים כלבי תחש?

תהליך האילוף חייב להיעשות בחוכמה, מפני שכזכור, אלו כלבים שיבחנו אתכם. הם ינסו לעשות פרובוקציות ולראות איך תגיבו, על מנת לבסס את מעמדם בבית. דווקא עם כלבי תחש, חשוב לא להיכנס למלחמות הללו, כי הן מחלישות את הבעלים בעיני הכלב. צריך לנסות ולא להיגרר אל אותם משחקים ולהעמיד את הכלבים במקומם.

מדובר בכלבים מאוד אינטליגנטים שיודעים לזהות סיטואציות יחסית מורכבות. הם רגישים מאוד ולכן יש משמעות גדולה מאוד לתגובות הראשוניות, וליכולת שלכם לשמור על איפוק ועקביות בצורת התגובה שלכם במהלך השבועות הראשונים של תהליך האילוף. אף שמדובר באתגר לא פשוט, חיוני להתמיד בכך לטובת השגת מטרות האילוף והקניית משמעת לתחש שלכם.

 

 

כיצד לשמור על יחסי הכוחות באילוף כלב תחש?

החוכמה הגדולה בתהליך אילוף של כלב תחש הוא לשמור על האיזון הזה בין הפגנת דומיננטיות לבין משחק לא מזיק. בסופו של דבר, אנו רוצים לשחק עם הגור ולהפעיל אותו, ומעוניינים גם לבסס את הביטחון שלו והאמון שלו בנו ולבנות מולו תקשורת טובה.

לשם כך חשוב לקיים הליך הסתכלות פנימי כל הזמן ולהיות מודעים להשלכות של המעשים מול הכלב בשבועות הראשונים. המטרה היא לנטוע בתחש שלנו ביטחון, אך באותה העת  גם להראות לו מי בעל הבית ומי אומר את המילה האחרונה.

 

חשיפה לגורמי גירוי מגוונים כחלק מתהליך האילוף בכלבי תחש

יש חשיבות גדולה מאוד של חשיפה נכונה למגוון גירויים סביביתיים בשלב מוקדם בחייהם של כלבי תחש. התהליך המקדים לאילוף גור תחש הוא למעשה לחשוף אותו להרבה אלמנטים שהוא צפוי לפגוש בהם בהמשך חייו, כמו אנשים וחיות מחמד אחרות, ילדים, צלילי כלי רכב ברחוב ועוד.

כלבים אלו ניחנו בחוש ריח מפותח והם מאוד ערניים למה שקורה סביבם. התחש לומד להכיר את העולם סביבו באמצעות האף שלו. לכן חשוב גם לחשוף כלבי תחש לריחות שונים ומגוונים, שכן זה עוזר להם מאוד להתמודד עם הסביבה במתינות למרות חוש הריח המפותח מאוד שלהם.

הצורך הכמעט כפייתי לרחרח הוא יצר טבעי בתחשים ואין לדכא אותו בשום פנים ואופן אם רוצים לשמור על בריאותו של הכלב. בהקשר זה גם אם כלבכם מתעקש להריח כל פינה במהלך הטיולים עמו בחוץ, חשוב מאוד להימנע ממשיכה חזקה ברצועה, שכן הצוואר של הכלב הוא מאוד עדין ועלול להפגע בשל כך.

 

 

מה לא מומלץ לעשות כאשר מאלפים כלבי תחש?

כלבי התחש הם, כאמור, מאוד עקשנים. הם יכולים לשחק משחקי כוח, ולהימנע משיתוף פעולה בתחילת תהליך האילוף. חשוב להיות מאוד סבלניים איתם ולהימנע מענישה או צעקות על הכלב. נהפוך הוא – חשוב להשתמש בהרבה חיזוקים חיוביים כמו חטיפים לכלבים, ליטופים ושבחים כשהכלב מבצע את הפעולות שמבקשים ממנו לעשות.

קל מאוד להבחין בשינוי של שפת גוף אצל כלבי התחש, והם נפתחים מאוד במהרה אם עובדים נכון. זהו כלב מורכב לאילוף, אך הוא אינו פיזי מדי, והוא נכון ללמוד תרגילים חדשים. כלומר, יהיה קל, באופן יחסי, ללמד כלב תחש דברים כמו טריקים וקפיצות, אם תקפידו לעבוד בצורה נכונה, מתונה ובהתמדה.

 

למה חשוב במיוחד לשים לב באילוף כלבי תחש?

כלבי תחש הם כלבים מאוד מיוחדים, והם מפגינים הרבה אופי ביחס לגודלם. הם עשוים להיות מאוד אימפולסיביים כגורים, אך כאשר משקיעים באילוף כלב תחש בגישה חיובית וללא ענישה, מגלים שמדובר בכלבים מופלאים שאוהבים ללמוד והופכים לחברים מאוד טובים לבעלים שלהם ולמשפחה שבה הם גדלים.

מדובר בכלב חברותי, מלא חיבה, וכזה שמגיב טוב מאוד לחיזוקים חיוביים בתהליך האילוף. רק שימו לב שאתם לא מגזימים עם החטיפים, כי אלו כלבים שנוטים להשמין.

לסיכום

אילוף כלבי תחש, מביא איתו אתגרים ייחודיים שיש לתת עליהם את הדעת. מדובר בכלבים שלא אחת נוהגים בעקשנות מתסכלת ומאידך – מגלים רגישות רבה לנזיפות ותגובות שליליות מצד בעליהם. לכן חשוב מאוד לעבוד עם כלבי התחש בצורה נכונה, ורצוי בעזרת מאלף כלבים מנוסה המתמחה באילוף כלבים קטנים ומכיר את נפלאות הגזע הספציפי.

בקצרה, הדבר החשוב ביותר הוא לעבוד עם מאלף שמכיר את גזע התחש, על יתרונותיו וחסרונותיו. רק כך אפשר להתקדם במהרה, ולצלוח את הקשיים הראשוניים הכרוכים בשילוב כלב חדש כחלק מהמשפחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף דלמטי

הסרט המפורסם "101 כלבים דלמטיים" עושה חסד גדול עם הכלבים המפוארים והמנוקדים הללו. הוא הביא אותם לקדמת הבמה, וכיום, הדלמטיים מהווים חלק בלתי נפרד מהרבה

אילוף דוברמן

השם "דוברמן" מעניק לאנשים קונוטציות שלרוב הולכות לשני כיוונים שונים: מרבית האנשים חווים קונוטציות שליליות שמתחברות לדימוי שיצא לכלבים אלו ככלבי תקיפה אכזריים, בעוד שאנשים

אילוף לברדור

כלבי לברדור הינם כלבים אנרגטיים, חכמים ויציבים באופיים, ולכן הם מסייעים לאדם בפונקציות רבות כמו תמיכה באנשים עיוורים, עזרה בחיפוש ומציאת חומרי נפץ או סמים,

אילוף רועה בלגי

כאשר מביאים גור כלבים הביתה, יש צורך בייעוץ ועזרה באילופו, כך שתוכלו לחיות זה לצד זה בנוחות המירבית. גם אילוף רועה בלגי (הידועים גם ככלבי

אילוף פודל

יש כלבים שכאשר רואים אותם, מצליחים לזהות בדיוק מה הגזע שלהם, גם אם לא מבינים בכלבים בכלל. גזע הפודל הוא בדיוק גזע כזה, והוא זכה

אילוף רוטוויילר

בין אם אתם מתכננים לאמץ גור רוטווילר, מתקשים באילוף כלב הרוטוויילר שלכם או מודאגים מכך שלרוטוויילר שלכם יש נטיה לתוקפנות, הגעתם למקום הנכון. במדריך שלפניכם

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס