אילוף כלבים קטנים

בעלי כלבים קטנים מזניחים לעיתים את נושא האילוף הבסיסי וחינוך הכלב למשמעת, מתוך הנחה שגם אם כלבם ישתולל בבית – ההשלכות לא יהיו משמעותיות מאוד, בהתחשב בגודלו הקטן. אולם בפועל, גם כלבים קטנים זקוקים למשמעת בדיוק כמו כלבים גדולים, כפי שנסביר במדריך שלפניכם.

 

עד כמה אילוף כלבים קטנים באמת נחוץ?

אילוף חשוב עבור כלבים מגזעים קטנים לא פחות מאשר לכלבים גדולים יותר. גם כלב קטן – זעיר ככל שיהיה, עדיין זקוק לגבולות ומשמעת. ללא אלו – כלבים קטנים עלולים להיות חסרי ביטחון. בנוסף, כלב קטן שאינו מפתח שליטה עצמית, עשוי להפוך תזזיתי והיפראקטיבי. יתר על כן, כלבים קטנים שנותרים ללא גירוי מנטלי מספק, הופכים משועממים ועלולים להיות הרסניים או חרדים בשל כך.

בעיות התנהגות כגון תוקפנות ונביחות בלתי פוסקות, הן בין הדוגמאות הקלאסיות לבעיות התנהגות בכלבים קטנים שמתפתחות על רקע העדר משמעת. זאת ועוד – כלב קטן שאינו מאולף, נמצא בסכנה תמידית להיפגע או ללכת לאיבוד, אם הוא לא לומד להקשיב לבעליו ולשוב לחיקם כשקוראים לו.

עד כמה אילוף כלבים קטנים באמת נחוץ

 

אילוף כלבים קטנים למשמעת – האם זה אפשרי?

בין אם הכלב הקטן שלכם הוא עדיין גור או שמדובר בכלב בוגר שכבר סיגל לעצמו הרגלים מסוימים, ניתן בהחלט לחנך אותו למשמעת וללמד אותו ליהנות מהתהליך. למעשה, כל סוגי הכלבים הקטנים יכולים ללמוד צייתנות בסיסית, אם כי כל כלב מגיב לתהליך בצורה מעט שונה.

ישנם כלבים מסוימים שלומדים מהר יותר ומצליחים להתמודד ביתר קלות עם גירויים סביבתיים והסחות דעת שונות, בעוד שאחרים עשויים להזדקק לחזרתיות רבה יותר על תרגילים ומפגשי אילוף תכופים יותר על מנת להטמיע את ה"חומר הנלמד". בכל מקרה, בהחלט אפשרי לאלף כלב קטן בהצלחה, כל עוד אתם מגלים סבלנות לכלבכם ומתאימים את שיטת האילוף והקצב ליכולותיו ולאופיו.

למשל, אם יש לכם טרייר קטן ותזזיתי שאוהב מאוד לשחק בצעצועים לכלבים, תוכלו להשתמש בצעצוע החביב עליו או בצעצוע חדש על מנת ללמד אותו טריקים שונים שמצריכים אקטיביות כגון קפיצה או ריצה, לפני שאתם ניגשים לעבוד על פקודות אילוף מתונות יותר כמו "שב" או "ארצה".

אילוף כלבים קטנים למשמעת – האם זה אפשרי

 

מה חשוב לדעת לפני שניגשים לאילוף כלב קטן?

באילוף כלבים קטנים חשוב כאמור, להתאים את גישת האילוף, קצב העבודה וסוג התמריצים לאופיו של הכלב שלכם. בנוסף, חשוב לעבוד בצעדים קטנים. כלבים קטנים רבים נוטים לעצבנות וחששנות מפאת גודלם ומגיבים באופן חרדתי כשמכרכרים סביבם. לכן הבסיס שיש להתחיל בו עם הרבה כלבים קטנים, הוא לטעת בהם ביטחון במגע של בעליהם.

בחלק נכבד מהמקרים, כדי להגיע למצב שבו הכלב הקטן שלכם מסוגל לשבת במקום ופשוט להקשיב לכם, תידרשו להרגיל אותו להגיב ברוגע ומתינות באמצעות חיזוקים חיוביים כמו חטיפים לכלבים קטנים. שלב ראשוני זה אמנם עשוי לקחת זמן, אך חיוני להשקיע בו משום שהוא הבסיס להצלחת האילוף כולו.

מה חשוב לדעת לפני שניגשים לאילוף כלב קטן

 

3 טיפים מועילים לאילוף כלבים קטנים

כשמדובר באילוף כלבים קטנים, ישנם מספר דברים שכדאי להקפיד עליהם כדי לשפר את סיכויי ההצלחה:

 

למדו את הכלב שלכם ש"בשביל כבוד צריך לעבוד"

כלבים קטנים, נהנים הודות לגודלם הקטן משלל פרבילגיות שכלבים גדולים לרוב אינם זוכים להן. למשל, הזכות לעלות על הספה או המיטה ולישון איתנו. זה בסדר גמור כל עוד זה מקובל עליכם, אך צריך להיזהר מהאפשרות שעקב כך, הכלב יסגל לעצמו הרגלים שליליים ויסרב להכיר בגבולות שמציבים לו בהקשרים אחרים. לכן כדאי ללמד את הכלב הקטן שלכם שאתם הדמות הדומיננטית בבית.

הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להרגיל את הכלב שלכם "לעבוד" בשביל לקבל את מה שהוא רוצה. לשם כך, עליכם לחנך את הכלב לציית לפקודות אילוף מסוימות כתנאי לכך שתינתן לו גישה לדברים שהוא נהנה מהם. למשל, בקשו מהכלב שלכם לשבת לפני שאתם נותנים לו חטיף. אם תקפידו לעשות זאת בעקביות, עד מהרה הכלב הקטן שלכם ילמד שהתנהגויות שליליות לא מביאות אותו לשום מקום, בעוד שהקשבה לבעליו משרתת גם אותו.

למדו את הכלב שלכם ש_בשביל כבוד צריך לעבוד

 

הקפידו על אילוף בגובה העיניים – תרתי משמע

תהליך האילוף יכול להיתפס כחוויה מפחידה עבור כלבים קטנים. זאת במיוחד בשלבים הראשונים של אימון לפקודות אילוף בסיסיות. על מנת להרגיע את הכלב שלכם, חשוב לגשת אליו בגובה העיניים ולא מגבוה.

תוכלו לעשות זאת על ידי ירידה על הברכיים כך שתהיו בגובה של הכלב הקטן שלכם או העלאתו לגובה שלכם על ידי הנחתו על שולחן גבוה או מדרגה. ברגע שהכלב ירגיש בנוח עם הקונספט האילופי ויהיה בשל יותר ללמוד פקודות אילוף חדשות, תדעו כי אתם יכולים להתחיל להתקדם ללימוד פקודות שונות כשאתם עומדים והכלב נמצא על הקרקע.

הקפידו על אילוף בגובה העיניים – תרתי משמע

 

אפשרו לכלבכם להנות מהתהליך

אימון כלבים מבוסס חיזוקים חיוביים, הוא דרך מצוינת לאלף כלבים קטנים. זאת להבדיל מאילוף מבוסס ענישה שיכול להיות גם מפחיד וגם מזיק מאוד עבור הכלב. קל מדי לפגוע בטעות בכלב קטן על ידי משיכה אגרסיבית ברצועה. אל תשכחו שפערי הגודל ביניכם לבין הכלב הקטן שלכם הם מרתיעים עבורו ממילא, גם מבלי שתתאכזרו אליו.

את מטרות האילוף תוכלו להשיג בכל מקרה באמצעות טכניקות אילוף חיוביות כמו שימוש בקליקר לכלבים ומתן תגמול חיובי לכלב (כמו חטיפים לכלבים, ליטופים ושבחים) על ביצוע פעולות רצויות. תמריצים חיוביים אלו גורמים לכלבים קטנים לאהוב את מפגשי האילוף ובהתאם לכך – גם מייצרים תוצאות מעולות שנשמרות לאורך זמן.

אפשרו לכלבכם להנות מהתהליך

 

בשורה התחתונה

במדריך זה סקרנו קווים מנחים בסיסיים לאילוף כלבים קטנים. אם אתם עדיין מרגישים כי חסרים לכם ידע וכלים חיוניים שיאפשרו לכם לאלף את הכלב הקטן שלכם ביעילות, זה הזמן להתייעץ עם מאלף כלבים מנוסה המתמחה באילוף כלבים קטנים, שידריך אתכם איך לעבוד עם כלבכם בצורה נכונה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף פודל

יש כלבים שכאשר רואים אותם, מצליחים לזהות בדיוק מה הגזע שלהם, גם אם לא מבינים בכלבים בכלל. גזע הפודל הוא בדיוק גזע כזה, והוא זכה

אילוף דלמטי

הסרט המפורסם "101 כלבים דלמטיים" עושה חסד גדול עם הכלבים המפוארים והמנוקדים הללו. הוא הביא אותם לקדמת הבמה, וכיום, הדלמטיים מהווים חלק בלתי נפרד מהרבה

אילוף דוברמן

השם "דוברמן" מעניק לאנשים קונוטציות שלרוב הולכות לשני כיוונים שונים: מרבית האנשים חווים קונוטציות שליליות שמתחברות לדימוי שיצא לכלבים אלו ככלבי תקיפה אכזריים, בעוד שאנשים

אילוף לברדור

כלבי לברדור הינם כלבים אנרגטיים, חכמים ויציבים באופיים, ולכן הם מסייעים לאדם בפונקציות רבות כמו תמיכה באנשים עיוורים, עזרה בחיפוש ומציאת חומרי נפץ או סמים,

אילוף רועה בלגי

כאשר מביאים גור כלבים הביתה, יש צורך בייעוץ ועזרה באילופו, כך שתוכלו לחיות זה לצד זה בנוחות המירבית. גם אילוף רועה בלגי (הידועים גם ככלבי

אילוף כלב תחש

כולנו מכירים את הספר המפורסם על כלב הבייגלה מילדותנו. כלב בייגלה הוא למעשה כלב מגזע תחש. הכלבים מגזע זה נחשבים חכמים וידידותיים מאוד ועל כן

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס