אילוף כלבים מבוסס חיזוקים חיוביים

העולם מלא בשיטות חינוך רבות ומורכבות עבור כלבים, אשר נועדו לסייע לבעלי הכלבים לחנך את ההולכים על ארבע שלהם כך שיוכלו לחיות לצידם בצורה נוחה יותר. השיטות הלכו והתמתנו עם השנים, שכן היחס לזכויות בעלי חיים כיום הוא שונה ומכבד יותר. אם בעבר השיטות האגרסיביות היו נפוצות יותר בתחום אילוף הכלבים, הרי שכיום ישנן שיטות הרבה יותר הומניות, אך לא פחות אפקטיביות. 

 

על הצורך בסבלנות והתמדה באילוף כלבים על בסיס חיזוקים חיוביים

השיטות לאילוף כלבים אשר מבוססות על חיזוקים חיוביים, הן שיטות שהוכחו כאפקטיביות מאוד לאילוף הכלב, אולם הן מחייבות את בעליו לסבלנות והתמדה. השימוש בשיטות הללו מגיע מתוך ההבנה כי תמיד יותר טוב לעבוד בצורה חיובית עם בעלי חיים מאשר בצורה שלילית – ממש כמו עם בני אדם.

זוכרים כמה אהבתם לקבל מתנות ופרסים בתור ילדים? ככה זה גם עבור הכלב שלכם. חיזוקים חיוביים משאירים רשמים הרבה יותר חיוביים אצל ילדים וכלבים ואחד, והתוצאות הן בדרך כלל הרבה יותר טובות לאורך זמן.

מדובר בתהליך שעשוי להיות ממושך יותר מאילוף בשיטת "המקל" הנשענת על התנייה שלילית, אולם כאשר מחנכים את הכלב בעזרת תמריצים חיוביים כגון חטיפים לכלבים, פינוקים ודברי שבח (כלבים לגמרי מגיבים לטון שבו אנו פונים אליהם!) היתרונות הם רבים ומגוונים.

 

על הצורך בסבלנות והתמדה באילוף כלבים על בסיס חיזוקים חיוביים

 

כדי להצליח באילוף כלבים מבוסס חיזוקים חיוביים – צריך להבין מה כלבים רוצים

לכלבים אכפת משני דברים עיקריים – אוכל וחיבה מהבעלים. לכן החיזוקים החיוביים שהם מקבלים בדרך כלל במסגרת תהליך האילוף, הם חטיפים טעימים לכלבים, ליטופים ומילות עידוד כדוגמת "כלב טוב" – שנאמרות בטון נעים.

התגמול החיובי שהכלב שלכם מקבל במסגרת האילוף החיובי, מגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי שירצה לחזור על הפעולה המתבקשת בעתיד, וכמה שיותר פעמים. מדובר בכלי אילוף חזק מאוד, ולכן מאלפי כלבים רבים בוחרים להשתמש בו כיום ולהימנע מאילוף באמצעות חיזוקים שליליים לחלוטין.

 

כדי להצליח באילוף כלבים מבוסס חיזוקים חיוביים - צריך להבין מה כלבים רוצים

 

מדוע שיטות האילוף הישנות נחשבות פחות רלוונטיות כיום?

הטכניקות המסורתיות לאילוף כלבים כללו עבודה מאוד סיזיפית עם הכלב, בשיטת "המקל והגזר", שבה הכלב קיבל חיזוק חיובי מבעליו או המאלף שלו, כאשר ביצע פעולה רצויה, או גינוי במידה וביצע פעולה בלתי רצויה.

למרבה הצער, שיטת המקל, יושמה פעמים רבות באמצעות כפייה וענישה, והייתה יכולה להגיע גם לאלימות פיזית, לצד צעקות, מניעת חטיפים ופינוקים מהכלב, והרבה מאוד דברים שלאו דווקא יכולים להשפיע על הכלב בצורה בריאה ולהביא אותו לתוצאה הרצויה.

האם הייתם עושים את אותו הדבר לילד שלכם? עם השנים התבררו ההשלכות הבעייתיות של גישת המקל, ובהן פגיעה בבטחונו של הכלב והפיכתו לייצור כנוע אמנם, אך גם חששן מאוד, פסיבי וכבוי.

 

מדוע שיטות האילוף הישנות נחשבות פחות רלוונטיות כיום?

 

למה צריך לשים לב כאשר מתחילים בתהליך לאילוף עם חיזוקים חיוביים?

כאשר מתחילים תהליך של אילוף כלבים בעזרת חיזוקים חיוביים, חשוב לשים לב לכמה דברים. ראשית, נושא הטיימינג הוא מאוד חשוב, שכן חייבים לתת לכלב את הפרס שלו על ביצוע הפעולה הרצויה לנו, בצורה מיידית, על מנת שיבין את ההקשר בין הפעולה לתגמול. בנוסף, חייבים לעבוד עם הכלב באופן ברור וחד משמעי.

למשל, פחות שימוש במשפטים ארוכים, ויותר פקודות קצרות המתלוות לחיזוק החיובי. בכל סוג של אילוף, עקביות היא המפתח, וצריך לעשות זאת לאורך זמן אם רוצים לראות תוצאות. לכן, הרבה אנשים שלא מסוגלים להתפנות באופן עקבי לעניין, פונים למאלפי כלבים מקצועיים שיעזרו להם להשיג את התוצאות במינימום זמן.

 

למה צריך לשים לב כאשר מתחילים בתהליך לאילוף עם חיזוקים חיוביים?

 

התזמון המומלץ למפגשי אילוף בשיטת הגזר

בשיטות אילוף המבוססות על חיזוקים חיוביים, חשוב לשים לב לבחירת המועד המתאים והאפקטיבי ביותר עבור מפגשי האילוף. העבודה עם כלבים היא תמיד אפקטיבית יותר כאשר הכלב נמצא בעירנות שיא. לכן עדיף לעבוד עם הכלב לפני שיוצאים איתו לטיול, תוך כדי הטיול בחוץ או לפני האכלה ופינוקים. הכלב צריך להבין שזה הזמן שלו ללמוד ולכן ישנה משמעות גם לשילוב של סשן האילוף כחלק קבוע מסדר היום של הכלב ובזמנים קבועים יחסית.

 

התזמון המומלץ למפגשי אילוף בשיטת הגזר

 

מה המטרה הסופית באילוף כלבים מבוסס חיזוקים חיוביים?

חיזוקים חיוביים יכולים לשפר את תפקודו של הכלב, מסייעים בקיבוע הרגלים חיוביים ובשירוש הרגלים בלתי רצויים. זאת לצד העצמת הקשר של הכלב עם בעליו. למרות שאילוף באמצעים חיוביים עשוי לארוך זמן רב יותר, התהליך מתגמל הרבה יותר עבור שני הצדדים וכמובן, הומני והוגן בהרבה משיטות האילוף שהיו נהוגות בעבר.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס