אילוף כלבים בינוניים

כלבים בינוניים בגודלם ששוקלים בין בין 10 ל- 25 ק"ג בבגרותם, מתאימים לרוב סוגי הבתים והמשפחות. עם גזעי הכלבים הבינוניים הפופולריים בישראל נמנים הגולדן רטריבר, הלברדור או כלבי קולי. מדובר בכלבים נאמנים, חכמים, פעילים ואוהבי אדם, שנחשבים קלים יחסית לאילוף, מתאימים מאוד לחיים בבית עם ילדים ואם מחנכים אותם נכון – יודעים להקשיב ולציית להוראות הבעלים שלהם.

 

אילוף כלבים בינוניים לעומת אילוף כלבים גדולים או קטנים

לכל גזע כלבים יש סט תכונות ייחודיות משלו, אך ככלל גזעי כלבים בגודל בינוני, הם כלבים שקל יותר לאלף במרבית המקרים בהשוואה לכלב ענק או כלב קטן. בראש ובראשונה, גזעי כלבים בגודל בינוני נוטים להסתגל היטב לסביבה ביתית ומשפחתית בהשוואה לגזעי כלבים ענקיים הזקוקים לסביבת מחיה עם מרחבים פתוחים שבהם יוכלו להתרוצץ ולפרוק אנרגיה.

בכל הנוגע לאילוף עצמו – אילוף של כלבים מגזעים גדולים עלול להיות מאתגר לפחות במישור הפיזי, מאחר ומדובר בכלבים גבוהים, כבדים וחזקים שלפחות בשלבי האילוף הראשוניים שלהם ובפרט כשהם עדיין צעירים ונמרצים, לא פשוט לרסן אותם.

לעומת זאת, אילוף של כלבים קטנים, עשוי להתגלות כמשימה מאתגרת בפני עצמה, לאור החששנות והחשדנות הרבה המאפיינת כלבים מגזעים קטנים בחלק לא מבוטל מהמקרים. כלבים בגודל בינוני, אם כך, נמצאים במקום טוב באמצע מבחינת משקל, מימדים פיזיים, טמפרמנט ופוטנציאל אילוף.

 

אילוף כלבים בינוניים מגזעים שונים

קיימים גזעים רבים של כלבים בגודל בינוני שכל אחד מהם ניחן במאפיינים פיזיים, מנטליים והתנהגותיים שונים בתכלית ממשנהו. כלבי ביגל למשל, נבדלים בתכלית מכלבי האסקי סיבירי ובין הפודלים הבינוניים לבין כלבי רועה גרמני – אין שום דמיון. אולם כל גזעי הכלבים הבינוניים בגודלם ידועים ביכולתם ובנכונותם הרבה ללמוד, בהיותם פתוחים לאילוף ומפגינים כבוד וצייתנות כאשר מגדלים אותם נכון.

 

אילוף כלבים בינוניים מגזעים שונים

 

באיזה גיל כדאי להתחיל באילוף כלב בינוני?

חשוב להתחיל באילוף של כלבים בגודל בינוני עוד כשהם גורים וניתנים לניהול בקלות יחסית. ככל שכלבים מתבגרים, קשה יותר לשנות את ההרגלים הנרכשים שלהם, אך אם דואגים ללמד את הכלב משמעת נכונה כבר בגיל צעיר, ניתן ליהנות מפירות ההשקעה לשארית החיים המשותפים עמו.

 

הבסיס לאילוף כלבים בינוניים

פקודות האילוף הבסיסיות הן בין הדברים הראשונים שנהוג ללמד כלבים בינוניים בתחילת תהליך האילוף. זהו הבסיס להקניית משמעת בסיסית לכלב וחינוכו להקשיב לבעליו. אף שישנם בעלי כלבים שחשים כי אין הצדקה להעביר את הכלב שלהם תהליך אילוף מלא, חשוב להבין שמדובר בהחלטה שבראש ובראשונה משרתת את הכלב.

פקודות הן משהו שבא באופן טבעי לכלבים, שמטבעם בנויים לחיות בלהקות. כאשר מלמדים את הכלב גבולות ומבהירים לו את מקומו בהיררכיה המשפחתית כבר מגיל צעיר, הדבר תורם מאוד לתחושת הביטחון של הכלב ומאפשר לו לחוש שמח, נינוח ורגוע במחיצתכם ובסביבתם של יתר בני משפחתכם.

בנוסף, כלבים מטבעם שואפים לרצות את מנהיג הלהקה ולחקות את פעולותיו. אילוף כלבים בינוניים באמצעות חיזוקים חיוביים, מקנה להם תחושה של סיפוק ושביעות רצון, הנגזרת מן הידיעה שבעליהם מרוצים מהתנהגותם.

 

אילוף כלבים בינוניים מגזעים שונים

 

על משמעת, מוטיבציה והקשר ההדוק ביניהן

אצל כלבים, שלא בשונה ממה שקורה אצלנו בני האדם – קבלת ההחלטות מושפעת במידה לא מבוטלת מהתגמול הצפוי על ביצוע פעולות מסוימות. היכולת לדחיית סיפוקים קשורה גם היא קשר מובהק למנגנון התגמול. כאשר אנו יודעים כי ביצוע פעולה מסוימת או הימנעות ממנה – יולידו פרס שאנו חושקים בו, המוטיבציה שלנו לנהוג על פי הכללים שהוגדרו לעניין, גדלה באופן ניכר.

כך גם אצל כלבים, אם כי באופן מעט פשטני יותר. כלב אמנם מסוגל לעשות את ההקשר בין פעולה שביצע לבין תגובת בעליו, אך בעיקר כאשר התגובה מגיעה בסמוך מאוד לביצוע הפעולה. יחד עם זאת, אין עוררין על כך שמתן תגמול חיובי לכלבים על ביצוע פעולות רצויות – הוא כלי עוצמתי מאוד לחינוך הכלב למשמעת והקניית מוטיבציה לציות לבעליו.

 

על משמעת, מוטיבציה והקשר ההדוק ביניהן

 

אילוף כלבים בינוניים באמצעות חיזוקים חיוביים

בהמשך לאמור לעיל, כאשר אתם מאלפים את הכלב שלכם, חשוב לזכור לתגמל אותו כשהוא או היא עושים את מה שאתה מבקשים ממנו או ממנה לעשות. כך תגרמו לכלב שלכם ללמוד מחיזוקים חיוביים. אלו יכולים להיות חטיפים טעימים לכלבים, ליטופים ושבחים.

כמובן, תוכלו לפנק את הכלב בתגמול מהסוגים הללו גם שלא במסגרת תרגילי האילוף עצמם. למשל, תוכלו לצ'פר את הכלב בחטיף כלבים כדי לגרום לו או לה להרגיש טוב כשהוא או היא הולכים לצידכם במהלך הטיול בחוץ או יושבים לידכם. זה יסייע מאוד לבניית האמון ביניכם, לחיזוק הקשר שלכם עם כלבכם ושיפור התקשורת עימו.

 

אילוף כלבים בינוניים באמצעות חיזוקים חיוביים

 

כמה זמן אילוף כלבים בינוניים לוקח?

אם אתם מתכננים לאמץ כלב בינוני ומצפים שהוא יציית באופן אוטומטי לכל פקודה שלכם, אתם עושים לעצמכם שירות רע. אילוף כלבים בכל גודל הוא תהליך מתמשך שלוקח זמן ומצריך סבלנות והשקעה מצד הבעלים. יש כלבים שניתן לראות שיפור התנהגותי משמעותי אצלם כבר בתוך שבועות בודדים, ואילו אחרים – שיזדקקו לזמן ארוך יותר כדי להסתגל.

כל כלב מגיב אחרת לאילוף כתלות בגילו, באופיו, בחוויות שעבר בחייו (כולל טראומות), ברקע האילופי שלו, בנטיותיו הגנטיות וכן – גם כתלות בבעליו והתמדתם בתהליך. אולם מדובר ללא ספק בתהליך שנושא פירות כאשר הוא מתבצע בצורה מקצועית ונכונה.

אילוף כלבים בינוניים באמצעות חיזוקים חיוביים

 

 

בשורה התחתונה

במאמר זה בחנו מספר דגשים חיוניים שיכולים לסייע לכם מאוד באילוף כלבים בינוניים. כמובן, זהו רק קצה המזלג בכל הנוגע לאילוף כלבים בגודל בינוני. לכן כדאי לפנות להתייעצות מול מאלף לכלבים בינוניים, כדי לקבל הכוונה מקצועית שתקנה לכם את הכלים והידע הנדרשים לעבודה יעילה עם הכלב שלכם ותסייע בשיפור היחסים והתקשורת שלכם עמו.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף דלמטי

הסרט המפורסם "101 כלבים דלמטיים" עושה חסד גדול עם הכלבים המפוארים והמנוקדים הללו. הוא הביא אותם לקדמת הבמה, וכיום, הדלמטיים מהווים חלק בלתי נפרד מהרבה

אילוף דוברמן

השם "דוברמן" מעניק לאנשים קונוטציות שלרוב הולכות לשני כיוונים שונים: מרבית האנשים חווים קונוטציות שליליות שמתחברות לדימוי שיצא לכלבים אלו ככלבי תקיפה אכזריים, בעוד שאנשים

אילוף לברדור

כלבי לברדור הינם כלבים אנרגטיים, חכמים ויציבים באופיים, ולכן הם מסייעים לאדם בפונקציות רבות כמו תמיכה באנשים עיוורים, עזרה בחיפוש ומציאת חומרי נפץ או סמים,

אילוף רועה בלגי

כאשר מביאים גור כלבים הביתה, יש צורך בייעוץ ועזרה באילופו, כך שתוכלו לחיות זה לצד זה בנוחות המירבית. גם אילוף רועה בלגי (הידועים גם ככלבי

אילוף פודל

יש כלבים שכאשר רואים אותם, מצליחים לזהות בדיוק מה הגזע שלהם, גם אם לא מבינים בכלבים בכלל. גזע הפודל הוא בדיוק גזע כזה, והוא זכה

אילוף כלב תחש

כולנו מכירים את הספר המפורסם על כלב הבייגלה מילדותנו. כלב בייגלה הוא למעשה כלב מגזע תחש. הכלבים מגזע זה נחשבים חכמים וידידותיים מאוד ועל כן

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס