אילוף גולדן רטריבר

אנשים רבים אוהבים את כלבי הגולדן רטריבר, משום שהם ידידותיים, חברותיים, נוחים לאילוף ונאמנים. הם מוסיפים שמחה לבתים אליהם הם נכנסים, ומהווים תוספת כיפית וטובה לכל משפחה. עם זאת, אילוף גולדן רטריבר הינו מומלץ ונדרש, כדי שאפשר יהיה ליהנות מכל תכונותיו הטובות ולהרגיל אותו לחיי הבית הספציפי בו הוא נמצא.

 

אודות מאפייניו של הגולדן רטריבר והחיים עמו

הגולדן רטריבר, או בשמו המקוצר, גולדן, הינו כלב ציד, אשר מצטיין בתפקידו הודות לחוש הריח המפותח שלו. בעבר, הוא היה מביא את הטרף שנפל לים לבעליו, כאשר הוא מרים אותו באופן עדין ללא נשיכה חזקה מדי, שעלולה לפרק או לשבור אותו. מאפיינים אלה גורמים לו גם היום לרצות להיות בחיק הטבע, וקרוב למקור מים בו הוא נהנה ושולט.

הגולדן רטריבר הינו הכלאה בין כלב הספנייל לרטריבר, ומקורו בסקוטלנד. הוא נחשב לכלב גדול יחסית, כאשר גובהו יכול להגיע עד 60 ס"מ, ומשקלו נע בין 27 ל- 30 ק"ג. במראהו, הוא בצבעי בז', כלב יפה, חזק וסימטרי מאוד, כאשר פרוותו היא חלקה או גלית.

אילוף גולדן רטריבר
אילוף גולדן רטריבר

הגולדן רטריבר ככלב משפחה

למרות האנרגיה הרבה שיש בגולדן מחד, הוא רגוע מאידך ואוהב משחק. הוא מסתדר מעולה עם ילדים, אשר אוהבים לשחק איתו ונהנים מנאמנותו הבלתי מתפשרת. הוא ייהנה מקבלת תשומת לב רבה, ויחזיר אהבה, הבנת פקודות, סבלנות, חוסר תוקפנות ורצון לעזור.

בשל כל התכונות הללו, הוא יכול לשמש גם ככלב נחייה לעיוורים וככלב משטרה אשר נדרש למצוא ולחפש סמים או חומרים אחרים. לשימושים אלה הוא יידרש לסיוע של מאלף כלבים מנוסה, אשר יכשיר אותו ככלב עבודה לפונקציות הנדרשות.

יש לטפל בבריאותו של הכלב, החל מדברים קטנים, כדי שהוא לא יפתח בעיות חמורות יותר. כך למשל יש להבריש את פרוותו, כדי למנוע נשירה, ולבדוק את אוזניו על בסיס קבוע, כדי לוודא שלא נכנסו אליהם מזיקים או לכלוכים שונים אשר עלולים לגרום לבעיות עור שונות. כמו כן, יש לשמור על משקלו בטווח התקין, כדי שלא ישמין מדי ויגרום לבעיות באגן בשלב מאוחר יותר.

הגולדן רטריבר ככלב משפחה

 

החשיבות של אילוף גולדן רטריבר לשמירה על בריאותו הפיזית והנפשית

כדי לשמור על הרגלי אכילה תקינים וטובים, יש לדאוג עבורו לפעילות גופנית סדירה ולאילוף ואימון משמעת. ככלל, יש לבדוק את הגולדן רטריבר לעיתים קרובות, משום נטייתו של זן זה לחלות במחלות גנטיות שונות, המערבות את העיניים, לב, מחלת האפילפסיה ומחלות אלרגיה.

אילוף גולדן רטריבר
אילוף גולדן רטריבר

איך מתבצע אילוף גולדן רטריבר?

בדומה למה שמתבצע בעת אילוף כלבים גדולים, גם בעת אילוף גולדן רטריבר משתמשים רבות בכישורי המשחק שלהם, כדי לצלוח את האתגר המשותף לכלל כלבי הציד והוא העקשנות המאפיינת אותם. בין אם העניין הוא לאלף את הכלב למשימות מיוחדות, ובין אם האילוף נדרש לחנכו לשם תהליך ביות נעים יותר, מאלף כלבים מנוסה ירצה לעשות זאת באמצעות משחקים שונים, תוך כדי הנאה ושחרור לחץ מהכלב.

כדי שהכלב יסתדר באופן שלם וטוב יותר בבית המשפחה בה הוא נמצא, מאלף כלבים מנוסה ישים דגש, במהלך אילוף גולדן רטריבר, על נושא האוכל. מכיוון שסוג זה הינו אכלן מטבעו, ואף מסוגל להילחם עליו, יש להקפיד איתו על ההיררכיה של מי נותן לו את האוכל, ממי אפשר לקחת ואיך מתנהגים ששאר בני המשפחה אוכלים ועוד.

באופן כזה, יורד החשש שכאשר הוא יתבגר הוא יהיה טריטוריאלי בהקשר האוכל שלו, ויוכל לתת את אותו חום ואהבה לבעלים, כצפוי ממנו.

איך מתבצע אילוף גולדן רטריבר?

 

צעדים לקראת אילוף גולדן רטריבר

ישנן מספר נקודות שיש לבצע ולהדגיש אותן בעת אילוף הכלב. ההמלצה היא לפנות לסיועו של מאלף כלבים מנוסה, אולם בתור התחלה, ניתן לבצע מספר דברים שיקלו על הימצאותו בבית:

  • קישור בין משחק לפקודה – כאשר מעוניינים ללמד את הגולדן פקודה כמו "אליי", למשל, יש לקשר זאת למשחק, בו יוכל להביא הכלב כדור למשל. חשוב שהן המאלף והן הכלב יהנו ביחד מהחוויה ויוכלו להשתמש באילוף כחוויה מקרבת אשר בונה את מערכת היחסים ביניהם.
  • גבולות של זמן ומקום – אילוף גולדן רטריבר מחייב ללמד את הכלב את גבולות המקום והזמן בהם הוא יכול לשחרר את האנרגיה האצורה בו, ואת המקומות בהם הוא צריך להירגע. אם תשחקו עם הכלב בכדור, בעת שהותו בבית, הוא עלול לחשוב כי הבית הינו מקום בו אפשר להשתולל. יש לתת לו את תשומת הלב המגיעה לו למשחק, לפחות פעמיים ביום לזמן ממושך, בפארק או גינה אחרת. באופן כזה הגולדן ילמד על זמנים ומקומות קבועים ועל הפעולות השונות המצופות ממנו.
  •  קישור אימון למוטיבציה וחיזוק חיובי – גולדן מפיק את מירב המוטיבציה הגבוהה שלו מאוכל. כאשר משתמשים במתן פינוקי אילוף מתגמלים במיוחד, כמו חמאת בוטנים וחטיפים מתוקים אחרים, ניתן יהיה לתגמל את ההתנהגויות הספציפיות שמנסים ללמד את הכלב.
  • ציפיות מתואמות – כפי שלא נבקש מילדים קטנים לדעת את רזי המתמטיקה או האלגברה, כך תדרשו לתאם את ציפיותיכם מהאילוף לגיל הכלב. לדוגמה, גורים ידרשו אימונים קצרים יותר – בסביבות 3 עד 5 דקות כל אחד – כי גופם ומוחותיהם אינם מפותחים עדיין. אפילו כלבים בוגרים, המגיעים לבית וסביבה חדשה עלולים לא להיות מוכנים לאילוף ברמה גבוהה מכיוון שהם עדיין ינסו להסתגל לסביבה ולאנשים החדשים בחייהם. כך שלמרות שגולדן רטריבר הינו קל לאילוף, יש להיות סבלני איתו ולהתאים את הציפיות לאופיו המיוחד.
  • בהירות ודייקנות – יש להיות מאוד ברור בפקודות הניתנות ובמשוב שהכלב מקבל. המשוב חייב להיות מיידי ובסוף עשיית הפעולה הנדרשת.

אילוף גולדן רטריבר

 

לסיכום

במקרה של גולדן רטריבר, כמו גם בסוגי כלבים אחרים, אילוף כלבים גדולים על ידי מאלף כלבים מנוסה יכול להיות תהליך כיפי ומתגמל אשר יספק לכם זמן איכות עם כלבכם לאורך השנים.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף דלמטי

הסרט המפורסם "101 כלבים דלמטיים" עושה חסד גדול עם הכלבים המפוארים והמנוקדים הללו. הוא הביא אותם לקדמת הבמה, וכיום, הדלמטיים מהווים חלק בלתי נפרד מהרבה

אילוף דוברמן

השם "דוברמן" מעניק לאנשים קונוטציות שלרוב הולכות לשני כיוונים שונים: מרבית האנשים חווים קונוטציות שליליות שמתחברות לדימוי שיצא לכלבים אלו ככלבי תקיפה אכזריים, בעוד שאנשים

אילוף לברדור

כלבי לברדור הינם כלבים אנרגטיים, חכמים ויציבים באופיים, ולכן הם מסייעים לאדם בפונקציות רבות כמו תמיכה באנשים עיוורים, עזרה בחיפוש ומציאת חומרי נפץ או סמים,

אילוף רועה בלגי

כאשר מביאים גור כלבים הביתה, יש צורך בייעוץ ועזרה באילופו, כך שתוכלו לחיות זה לצד זה בנוחות המירבית. גם אילוף רועה בלגי (הידועים גם ככלבי

אילוף פודל

יש כלבים שכאשר רואים אותם, מצליחים לזהות בדיוק מה הגזע שלהם, גם אם לא מבינים בכלבים בכלל. גזע הפודל הוא בדיוק גזע כזה, והוא זכה

אילוף האסקי

כלבי האסקי סיבירי הם ללא ספק בין גזעי הכלבים היפים והמרשימים ביותר בעולם. אולם הם גם בין הגזעים העקשנים ביותר. מאלפי כלבים מומחים ובעלי האסקים

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס