אילוף בורדר קולי

כלבי בורדר קולי נחשבים לגזע כלבים נבון בצורה יוצאת מן הכלל. לכן אילוף בורדר קולי הוא תהליך שיכול להיות מתגמל מאין כמוהו, אם עושים אותו בצורה נכונה, ומקפידים למנף את היכולות יוצאות הדופן של כלבים אלו.

 

מה מקורם של כלבי הבורדר קולי?

בורדר קולי הוא גזע רועים בינוני בגודלו שמקורו בסקוטלנד. מדובר בכלבים שפיתחו למטרת רעיית כבשים והם אנרגטיים בצורה יוצאת דופן. כלבים אלו נחשבים אקרובטים ואתלטיים מאוד. השילוב הזה בין חוכמה ויכולות גופניות מפותחות הוא בין האלמנטים הייחודיים לגזע כלבים זה, אשר תרם להפיכתו לאחד מגזעי הכלבים הפופולרים ביותר בישראל של השנים האחרונות ובעולם באופן כללי.

 

חשיבות האילוף בכלבי בורדר קולי

המזג הנמרץ והאנרגטי של כלבי הבורדר קולי יכול להיות בעוכריהם ובעוכרי בעליהם ללא חינוך למשמעת כבר מגיל צעיר. מבלי שיינתנו לבורדר קולי מספיק הזדמנויות לפריקת אנרגיה מבוקרת, כלביל אלו עלולים להסב נזק לרכוש ורהיטים בבית.

לכן חשוב לתת להם עצמות לעיסה לכלבים שיספקו להם תעסוקה חלופית, ולבצע איתם פעילות גופנית תדירה בלוקיישנים שונים, כדי שהבורדר קולי שלכם יוכל לאתגר את עצמו כל פעם מחדש. האתגר הזה הוא חשוב מאוד לכלבים החכמים הללו, שלא מסתפקים באותם תרגילים ובאותם לוקיישנים מדי יום. הם חשים צורך לחוות את העולם במלואו וגם ראויים לכך.

 

המאפיינים הייחודיים לכלבי בורדר קולי ומשמעותם בהקשר האילופי

כאמור, במרוצת הדורות אילוף בורדר קולי התבצע למגוון מטרות שונות. בין היתר, שימשו כלבים אלו ככלבי עבודה שהוכשרו לרעיית כבשים או עדרי בקר אחר, ככלבי נחייה וכן הלאה. אולם בעולם המודרני, כלבים אלו פופולריים מאוד גם בתור כלבי בית. יחד עם זאת, כלבים אלו זקוקים גם כיום לפעילות גופנית על בסיס יומיומי. אלו – לצד גירויים מנטליים, הם בסיס הכרחי לשמירה על בריאותו הפיזית והנפשית של הכלב.

כאשר בורדר קולי אינו זוכה לאימון הגופני והשכלי הקבוע שלו הוא זקוק, הוא נוטה להפוך לכלב מתוסכל ומאתגר לגידול, שעלול להסב נזקים רבים לבית. מכאן החשיבות האדירה של פנייה למאלף כלבים המתמחה באילוף בורדר קולי כבר בתחילת הדרך. מדובר בתהליך שגם הכלב שלכם ייצא ממנו נשכר, אם תקפידו ליישם אותו בגישה חיובית ונכונה.

 

האם קל לאלף כלבי בורדר קולי?

אילוף כלבי הבורדר קולי הוא לרוב חוויה מתגמלת, הודות לעובדה שמדובר בגזע סופר אינטליגנטי, נמרץ, להוט ללמוד וכזה שמאוד רוצה לרצות את הבעלים שלו. יחד עם זאת מדובר בכלבים אנרגטיים מאוד וחשוב לדעת להפעיל אותם ולעבוד איתם בצורה נכונה, כדי שלא יצברו תסכול ויפרקו את האנרגיה שלהם במקומות שאינם רצויים לבעליהם.

זאת ועוד, כלבים אלו נוטים להפוך מתוסכלים ומשועממים כאשר לא מגוונים להם בתרגילי האילוף, לאור היצר המשחקי החזק שלהם שטופח בהם מדורי דורות מתוקף תפקידם ההיסטורי ככלבי רעייה. לכן חשוב להימנע מתרגילי אילוף רפטטיביים מדי עם הכלב ולהשקיע בתוכנית אילוף מקצועית, עשירה ומגוונת שתספק מענה הולם על צרכיו הפיסיים והמנטליים כאחד של גזע זה.

 

מתי מתחילים לאלף בורדר קולי?

אילוף של בורדר קולי יכול וצריך להתחיל בגיל שלושה חודשים. זהו הגיל האידיאלי אצל מרבית הכלבים, והשלב בו הם מרגישים בנוח בביתם החדש, ויכולים להתחיל לעבוד.

 

הדגש באילוף בורדר קולי – שימוש ביצר המשחק המפותח של הכלב

הדגש באילוף בורדר קולי הוא לפתח את יצר המשחק החזק שלהם, ולהשאיר אותם כל הזמן בתזוזה. זו הדרך לשמור על רמת עניין גבוהה מצד הכלבים הללו ולטפח את תאוות הלמידה שלהם.

בהקשר זה, חשוב לדעת להפריד בין משחקים סתמיים של תפוס והבא, לבין משחקים שנועדו לגרות את מנגנוני החשיבה בכלב ולפתח אותו מבחינה מנטלית. הבורדר קולי אוהב מאוד לרדוף אחרי עצמים מוסתרים, משחקי נשיכה, פקודות מורכבות ועוד. כדי לעורר את החושים שלו, שווה לשחק איתו בפריזבי ולגוון לו בצעצועים, כך שיוכל למצוא בהם עניין לאורך זמן.

הדגש באילוף בורדר קולי - שימוש ביצר המשחק המפותח של הכלב

 

האם כלבי בורדר קולי מתאימים למשפחות עם ילדים?

כלבי בורדר קולי הם כלבים שאוהבים לשחק ושיודעים להגיב ברגישות מופלאה לבני משפחה, גם אם מדובר בילדים מצוברחים. לכן הם יכולים להתאים מאוד לגידול ככלבי בית במשפחות עם ילדים. יחד עם זאת, חשוב למתן את הכלבים הללו לפני שמפגישים אותם עם ילדים קטנים.

את זה ניתן לעשות באמצעות אילוף מקצועי למשמעת בד בבד עם תהליך חיברות (סוציאליזציה) שבו חושפים את גור הבורדר קולי לאנשים ובעלי חיים שונים על מנת שיתרגל לנוכחותם בסביבתו.

 

למה חשוב ללמד את הבורדר קולי גבולות כבר מגיל צעיר?

מאחר וזהו גזע אנרגטי כל כך, חשוב ללמד אותו גבולות ברורים בנוגע לאזורי המשחק שלו כבר בהיותו גור. הכוונה היא לכך שהכלב צריך ללמוד לנהוג ברוגע ומתינות בתוך הבית ורק מחוץ לבית – לשחק ולהתרוצץ. הדבר תלוי בעיקר בכם, אם תקפידו לשחק עם הבורדר קולי שלכם מחוץ לבית בלבד, הוא יידע שהחוץ מיועד למשחקים והבית למנוחה ורגיעה.

אולם אם תתפתו לשחק עם הבורדר קולי שלכם גם בתוך הבית, התוצאה הסבירה תהיה כלב אחוז תזזית שמשתולל בבית גם בבגרותו. לכן כשאתם עם הכלב בבית, יש להקפיד לתת לו עצמות לעיסה לכלבים בלבד שאותן יוכל לכרסם ויסייעו גם בשמירה על בריאות השיניים והלסת שלו. משחק זה יספק לו תעסוקה לאורך זמן אך מבלי להכניס אותו לעוררות יתר כפי שקורה במשחקי כדור ומשיכה.

בהקשר זה נחדד ונאמר כי גם כשאתם יוצאים עם הבורדר קולי שלכם מהבית כדי לשחק איתו במשחקים אקטיביים יותר, עליכם להקפיד לתת לו את הצעצועים רק כשאתם מחליטים ולא לאפשר לו לחטוף אותם מידכם. לרוב נהוג לבצע זאת באמצעות פקודות אילוף בסיסיות כמו "שב", "בוא", "רגלי" ודומותיהן, כדי ללמד את הכלב להקשיב לבעליו ולהתעלם מגירויים סביבתיים.

 

לסיכום

אילוף מדויק של כלבי בורדר קולי הוא המפתח למימוש הפוטנציאל העצום שלהם, והפיכתם לכלבי בית נפלאים, ממושמעים ונינוחים. הבסיס לכך הוא יצירת תקשורת טובה, אמון וחיבור בין הכלב לבעליו.

יחד עם זאת, מאחר וכלבי בורדר קולי הם כלבים נבונים להפליא, הכלב שלכם יכול לאתר על נקלה דרכים לעקוף את הגבולות המשמעתיים שהצבתם לו, אם לא תדאגו לאלף אותו בכלים מקצועיים. לכן מומלץ לעבוד עם כלבים אלו בליווי מקצועי של מאלף בורדר קולי מנוסה כבר בהיותם גורים.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף דלמטי

הסרט המפורסם "101 כלבים דלמטיים" עושה חסד גדול עם הכלבים המפוארים והמנוקדים הללו. הוא הביא אותם לקדמת הבמה, וכיום, הדלמטיים מהווים חלק בלתי נפרד מהרבה

אילוף דוברמן

השם "דוברמן" מעניק לאנשים קונוטציות שלרוב הולכות לשני כיוונים שונים: מרבית האנשים חווים קונוטציות שליליות שמתחברות לדימוי שיצא לכלבים אלו ככלבי תקיפה אכזריים, בעוד שאנשים

אילוף לברדור

כלבי לברדור הינם כלבים אנרגטיים, חכמים ויציבים באופיים, ולכן הם מסייעים לאדם בפונקציות רבות כמו תמיכה באנשים עיוורים, עזרה בחיפוש ומציאת חומרי נפץ או סמים,

אילוף רועה בלגי

כאשר מביאים גור כלבים הביתה, יש צורך בייעוץ ועזרה באילופו, כך שתוכלו לחיות זה לצד זה בנוחות המירבית. גם אילוף רועה בלגי (הידועים גם ככלבי

אילוף פודל

יש כלבים שכאשר רואים אותם, מצליחים לזהות בדיוק מה הגזע שלהם, גם אם לא מבינים בכלבים בכלל. גזע הפודל הוא בדיוק גזע כזה, והוא זכה

אילוף רוטוויילר

בין אם אתם מתכננים לאמץ גור רוטווילר, מתקשים באילוף כלב הרוטוויילר שלכם או מודאגים מכך שלרוטוויילר שלכם יש נטיה לתוקפנות, הגעתם למקום הנכון. במדריך שלפניכם

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס