אילוף אקיטה אמריקאי

מעטים הם הכלבים הנאמנים לבעליהם כמו כלבי האקיטה האמריקאיים. כלבים אלו יעשו הכל כדי להגן על המשפחה האנושית שלהם ולרצות את בעליהם. אלו מאפיינים שניתן למנף כאשר מנסים לאלף את הכלבים הללו.

עם זאת, חשוב לדעת שכלבים אלה הם גם טריטוריאליים ודומיננטיים במיוחד מטבעם, ולכן הם נוטים להיקלע לעימותים עם כלבים אחרים. מכאן החשיבות הרבה של אילוף אקיטה אמריקאי ובמאמר זה – נספק לכם הכוונה שתסייע לכם לגשת לתהליך בצורה נכונה.

 

האם קשה לאלף אקיטה אמריקאי?

אף שבכל הנוגע לנאמנות ואהבה לבעליהם – אין כמו כלבי אקיטה אמריקאי, במדינות מסוימות כלבים אלו נחשבים כגזע מסוכן. אולם חשוב לדעת כי הלכה למעשה, אין דבר רחוק יותר מן האמת.

מאלפי כלבים מקצועיים כבר מזמן הבינו כי אין דבר כזה "גזעי כלבים מסוכנים" – יש רק בעלים חסרי אחריות. אילוף כלב חזק כמו כלב אקיטה אמריקאי אינו תהליך קשה במיוחד, אך הוא בהחלט דורש מחויבות איתנה מצד בעליו של הכלב, לצד סבלנות ודבקות עזה במטרה.

אילוף אקיטה אמריקאי
אילוף אקיטה אמריקאי

הכלל הראשון באילוף כלבי אקיטה אמריקאי

הכלל הראשון באילוף כלב אקיטה אמריקאי הוא להיות תקיף עם הכלב – אך לעולם לא תוקפני או אלים. הכוונה היא שאסור לתת לכלב להתרגל לעשות ככל העולו על רוחו בבית. כדי להרגיל את האקיטה למשמעת, חשוב שכל המשפחה תירתם למאמץ משותף ותהיה עקבית בהתנהלות מול הכלב.

לצורך כך תצטרכו לסכם ביניכם אלו גבולות חשוב להציב לכלב (למשל, איסור לקפוץ על הספה, הימנעות ממתן שאריות לכלב בזמן שבני הבית אוכלים, ועוד). כל המשפחה צריכה להיות מודעת לגבולות שנקבעו ולאכוף אותם מול הכלב באופן עקבי, היות וחוסר עקביות רק יגרום לאקיטה בלבול ואי ודאו במקומו בהיררכיה המשפחתית.

בשורה התחתונה, האקיטה האמריקאי, בדיוק כמו כל כלב אחר, זקוק לכמויות אדירות של חיבה ותשומת לב מהבעלים שלו. עם זאת, יש לכלבים הללו גם צורך בבעלים חזק, סמכותי ועקבי. אם אינכם עומדים בדרישות הללו, סביר להניח שתתקשו לאלף את האקיטה שלכם כהלכה ולכן עדיף שתאמצו מלכתחילה כלב מסוג אחר או תדאגו להסתייע במאלף כלבים מוסמך בתהליך האילוף.

הכלל הראשון באילוף כלבי אקיטה אמריקאי

 

אבן היסוד של אילוף אקיטה אמריקאי

אבן היסוד של אילוף כלבים צריכה להיות תמיד חיזוק חיובי. גישה זו פירושה שאין מקום לענישה של הכלב על הטעויות שלו, אלא לתגמול נעים ומספק עבור ההצלחות שלו. דוגמה טובה ליישום של אילוף באמצעות חיזוק חיובי, היא אילוף בעזרת קליקר, אם כי קיימות גם שיטות אחרות.

אבן היסוד של אילוף אקיטה אמריקאי

 

מתי מומלץ להתחיל באילוף אקיטה אמריקאי?

מאליו מובן כי קל יותר לחנך כלב להרגלים טובים ורצויים כשהוא צעיר מאשר לחנך כלב בוגר או מתבגר. אילוף אקיטה אמריקני מוצלח הוא כזה שכדאי להתחיל כבר בגיל 4 חודשים לערך. עם זאת, ישנם דברים שניתן לעשות אף בשלב מוקדם יותר כמו להרגיל את הכלב לשם שנתתם לו ולבצע עימו תהליך שנקרא "סוציאליזציה". כל אלו יסייעו מאוד להמשך התהליך.

אילוף אקיטה אמריקאי
אילוף אקיטה אמריקאי

מדוע חשוב כל כך להשקיע בתהליך סוציאליזציה באילוף אקיטה אמריקאי?

סוציאליזציה או בעברית – "חיברות" היא תהליך שבו הכלב נחשף בעודו גור לאנשים, בעלי חיים, מקומות, מצבים וגירויים חיצוניים שונים, באופן מבוקר ויזום על ידי בעליו. מטרת הסוציאליזציה הינה להבטיח שהגור יגדל להיות כלב בטוח בעצמו שאינו חרד מסביבתו ויכול ליהנות מהחיים במלואם. זהו תהליך חיוני עבור כל גור כלבים, ואף יותר כשמדובר באקיטה אמריקאי, מפאת נטיותיו הטריטוריאליות.

אם תקפידו להשקיע בחשיפת האקיטה שלכם לחיות מחמד אחרות, ילדים וצלילים שונים, תוכלו להפוך אותו לכלב נינוח שמסתדר נהדר גם עם ילדים וחיות אחרות בביתכם, וגם מגיב במתינות למפגש עם כלבים אחרים מחוץ לבית. אולם על מנת להגיע לנקודה הזו, חיוני להתחיל בסוציאליזציה עם האקיטה בשלב מוקדם לחייו.

חלק חשוב מאוד בתהליך החיברות של גור האקיטה שלכם, הוא להרגיל אותו בהקדם האפשרי לקיום אינטראקציה חיובית עם כל בני המשפחה שלכם, וזה כמובן כולל את כל הילדים הקטנים שגרים בבית. כך גם לגבי חתולים או כלבים אחרים בביתכם.

מדוע חשוב כל כך להשקיע בתהליך סוציאליזציה באילוף אקיטה אמריקאי?

 

מה משך מפגשי האילוף המומלץ עבור גורי אקיטה?

האקיטה הוא גזע אינטליגנטי ביותר, אך כאשר הם גורים, בדיוק כמו כל כלב אחר, הם יתקשו להישאר מרוכזים לפרקי זמן ממושכים. לכן, יש להקפיד על מפגשי אילוף של 5 דקות בלבד, המתקיימים בתדירות של 3 פעמים ביום, בסביבה מתאימה ללא הסחות דעת. זהו פרק זמן מספיק  כדי לאמן את גור האקיטה שלכם בהצלחה.

מה משך מפגשי האילוף המומלץ עבור גורי אקיטה?

 

איך מתחילים באילוף אקיטה אמריקאי?

היעדים הראשונים שעליכם להשיג באילוף אקיטה הם:

  • לגרום לכלב להגיב לקריאתכם
  • ללמד את הכלב לשבת, להישאר במקום ולשכב
  • לחנך את הכלב שלא לקפוץ על אנשים
  • לנטרל את הרכושנות של הכלב כלפי הצעצועים והאוכל שלו

לאחר 4 – 6 שבועות מתחילת האילוף, חשוב להתחיל להציג לאקיטה פקודות אילוף חדשות, שכן לכלבים אלו צורך באתגרים חדשים כדי שלא ישתעממו.

 

איך מתחילים באילוף אקיטה אמריקאי?

 

אילוף מתקדם לכלב אקיטה אמריקאי

גם לאחר שהאקיטה האמריקאי שלכם מבין כראוי את כל פקודות האילוף הבסיסיות, עדיין תידרשו לתרגל אותן עימו באופן קבוע, אך אל דאגה –  תזכורת יומיומית במסגרת תרגול של כמה דקות בלבד ליום – בהחלט יספיק כדי לשמר את ההישגים שאליהם הגעתם.

לאחר שהאקיטה כבר שולט בבסיס האילופי, תוכלו גם להתקדם ללימוד פקודות אילוף מתקדמות, טריקים מהנים או תרגילי זריזות (אימוני אג'יליטי). זוהי דרך מצוינת להמשיך ולספק אתגר מנטלי ופיזי כאחד לאקיטות, כאשר מומלץ לשלב בשגרת הפעילות הגופנית היומיומית של הכלבים הללו גם משחקי מחשבה לכלבים כגון צעצוע מסוג 'קונג'.

אילוף מתקדם לכלב אקיטה אמריקאי

 

לסיכום

אנו מקווים שהמידע במדריך זה יסייע לכם באילוף כלב האקיטה שלכם. כמובן, אם אתם חשים צורך בטיפים נוספים לאילוף אקיטה אמריקאית או הכוונה מקצועית בנושא, אנו ממליצים בחום על פנייה למאלף כלבים מומחה בעל היכרות מעמיקה עם הגזע המופלא הזה. בהצלחה!

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

אילוף דלמטי

הסרט המפורסם "101 כלבים דלמטיים" עושה חסד גדול עם הכלבים המפוארים והמנוקדים הללו. הוא הביא אותם לקדמת הבמה, וכיום, הדלמטיים מהווים חלק בלתי נפרד מהרבה

אילוף דוברמן

השם "דוברמן" מעניק לאנשים קונוטציות שלרוב הולכות לשני כיוונים שונים: מרבית האנשים חווים קונוטציות שליליות שמתחברות לדימוי שיצא לכלבים אלו ככלבי תקיפה אכזריים, בעוד שאנשים

אילוף לברדור

כלבי לברדור הינם כלבים אנרגטיים, חכמים ויציבים באופיים, ולכן הם מסייעים לאדם בפונקציות רבות כמו תמיכה באנשים עיוורים, עזרה בחיפוש ומציאת חומרי נפץ או סמים,

אילוף רועה בלגי

כאשר מביאים גור כלבים הביתה, יש צורך בייעוץ ועזרה באילופו, כך שתוכלו לחיות זה לצד זה בנוחות המירבית. גם אילוף רועה בלגי (הידועים גם ככלבי

אילוף פודל

יש כלבים שכאשר רואים אותם, מצליחים לזהות בדיוק מה הגזע שלהם, גם אם לא מבינים בכלבים בכלל. גזע הפודל הוא בדיוק גזע כזה, והוא זכה

אילוף כלב תחש

כולנו מכירים את הספר המפורסם על כלב הבייגלה מילדותנו. כלב בייגלה הוא למעשה כלב מגזע תחש. הכלבים מגזע זה נחשבים חכמים וידידותיים מאוד ועל כן

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס