איך לאלף כלב

כל מי שגידל כלבים או עבד עמם יודע שהם מסוגלים לעשות דברים מדהימים ומיוחדים – דברים שבזכותם הכלב זכה למוניטין המוצדק של ידידו הטוב ביותר של האדם. יחד עם זאת, הבסיס לחינוך כלבים להתנהגות נאותה הוא אילוף איכותי, וזוהי אומנות לכל דבר ועניין שצריך ללמוד ולהתמקצע בה.

הרבה אנשים שואלים את עצמם איך לאלף כלב ואיך לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. ובכן, יש הרבה שיטות שונות לאילוף כלבים ואפשר לעשות זאת בכמה דרכים, אותן חשוב להכיר מקרוב.

 

איך לאלף כלב בצורה יעילה?

היעילות של אילוף כלבים משתנה מכלב לכלב, ותלויה בהרבה מאוד פרמטרים. בין הגורמים המשפיעים על האפקטיביות של התהליך, ניתן למנות את סוג הכלב. גזעים שונים נוטים להגיב לאילוף בצורה שונה. למשל, לכלב מסוג בורדר קולי בממוצע לוקח כ- 5 חזרות על מנת ללמוד התנייה חדשה, בעוד שישנם גזעי כלבים אחרים שהעבודה איתם מצריכה מספר חזרות רב יותר.

בנוסף לכך, גם לגיל הכלב ישנה משמעות בהיבטי אילוף, שכן הגיל האידיאלי עבור כלבים ללמוד הוא בין גיל 4 חודשים לגיל חצי שנה. אפשר ללמד כלבים בגילאים מאוחרים יותר, אך התהליך כנראה יהיה קשה יותר ומוגבל יותר.

איך לאלף כלב בצורה יעילה?

 

שיטות לאילוף כלבים

יש שיטות אגרסיביות יותר, לצד שיטות מתונות יותר, כאשר לכל פרקטיקה יש את היתרונות והחסרונות שלה. בשיטות האגרסיביות, כמו שיטת המקל והגזר, הכלב מקבל "עונשים" כאשר הוא מבצע פעולה לא נכונה, או לא מבצע את הפעולה בכלל, וחיזוקים חיוביים כאשר הוא מבצע את הפעולה הרצויה.

בשיטות המתונות יותר ("שיטת הגזר"), הכלב לא נחשף לענישה כלל, אלא רק לחיזוקים החיוביים. זהו אמנם תהליך אילוף שלרוב מצריך סבלנות וזמן רב יותר, אך  במסגרתו אנו לא כופים על הכלב דבר אלא גורמים לו לעשות את מה שאנחנו מבקשים ברצון ובשמחה.

שיטות לאילוף כלבים

 

מה החשיבות של מאלף כלבים איכותי?

אחד המשתנים החשובים ביותר בנושא של אילוף כלבים הוא המאלף עצמו. יש הרבה מאוד מאלפים כיום בישראל וכולם עובדים על פי שיטות שונות שלמדו ושיפרו עם הזמן. מאלף כלבים טוב ומקצועי באמת, יודע כיצד לגרום לכלב לפעול מבלי להפעיל אלימות מיותרת או שיטות מעוררות חרדה וסטרס.

מה החשיבות של מאלף כלבים איכותי?

 

דרגות שונות של אילוף כלבים

אילוף של כלבים יכול ללכת להמון כיוונים שונים. יש אנשים שמעוניינים באילוף בסיסי של צרכים ופעולות בסיסיות, ויש אנשים שרוצים כלב שיקשיב לכל מילה שיוצאת להם מהפה, ויעשה טריקים לאורחים. אילוף בסיסי יכול לקחת מספר מפגשים בודדים עם מאלף איכותי, בעוד משהו מורכב יותר עלול לקחת שנים רבות.

יש גם אנשים שבוחרים לאלף את הכלבים שלהם בפנסיונים ייעודיים, אך זהו תהליך מאוד אינטנסיבי שלוקח כחודש, בו לא רואים את הכלב כלל, והוא נכנס למשטר אימונים של כמה שעות ביום. השאלה שצריכה להישאל בהקשר זה, היא מה מטרת האילוף מלכתחילה והאם היא מצדיקה את האמצעים הננקטים.

דרגות שונות של אילוף כלבים

 

כיצד מתבצע אילוף כלבים ברמה המעשית?

אילוף של כלב מתחיל עם הרבה מאוד חזרות על פעולות פשוטות. הכלב צריך לזהות את הפקודה או ההתנייה ולפעול בהקדם. יש לעשות זאת בעקביות, פעם אחר פעם, כדי לגרום לו להבין מה הוא צריך לעשות ברגע האמת.

זה קל יותר עם פקודות בסיסיות כמו "רגלי" או "בוא", אך הופך להרבה יותר מורכב כאשר רוצים להטמיע פעולות מורכבות יותר. לא כל האנשים בנויים לאלף כלב, או יש להם סבלנות לכך. לכן, מאלפי כלבים ברמה גבוהה יודעים לתת את המענה המושלם בעלות שהיא אינה גבוהה במיוחד.

כיצד מתבצע אילוף כלבים ברמה המעשית?

 

מהי המטרה הסופית של אילוף כלבים?

מאלפים איכותיים יכולים לסיים תהליכי אילוף בחמישה או שישה מפגשים בלבד, בעלות של כ- 1,000 שקלים לכל התהליך. יחד עם זאת, זה תלוי כאמור גם באופיו של הכלב וגם בגיל שלו. ברוב המקרים, המאלפים זקוקים לכעשרה מפגשים על מנת להטמיע את כל ההרגלים הרצויים בכלב, וכדי לגרום לבעלים שלו להיות מרוצים מהתוצאה.

המטרה הסופית היא חיים משותפים ונעימים עם הכלב, בדגש על נקודות שחשובות לכם, כמו לא לשבת על הספה, או לבוא כשקוראים לו. זה בהחלט ניתן להשגה, וזה לא קשה בצורה קיצונית.

מהי המטרה הסופית של אילוף כלבים

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

שיטות אילוף כלבים

חינוך כלבים למשמעת יכול להתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות אילוף כלבים. המכנה המשותף לכל השיטות הללו, היא השאיפה למתן את הכלב ולעצב את אופיו

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס