שיטות אילוף כלבים

חינוך כלבים למשמעת יכול להתבצע באמצעות מגוון רחב של שיטות אילוף כלבים. המכנה המשותף לכל השיטות הללו, היא השאיפה למתן את הכלב ולעצב את אופיו בהתאם לצרכי בעליו. מה מייחד את שיטות אילוף הכלבים הנפוצות אלו מאלו, ואיך ניתן לדעת מהי שיטת האילוף שנכון לעבוד בה עם הכלב שלנו? כל התשובות בשורות הבאות.

 

מהן שיטות אילוף הכלבים הנפוצות ומה מייחד אותן אלו מאלו?

אחת השיטות הבסיסיות ביותר לאילוף כלבים, היא השיטה של אילוף מבוסס דומיננטיות ופרט אלפא שהיא שיטה פרימיטיבית יחסית, אך כזו שעשויה להביא הצלחה מהירה – לפחות בטווח הקצר. השיטה נשענת על הידיעה שהכלב הוא בעל חיים שחותר להשיג דומיננטיות באינטראקציה שלו עם בעלי חיים אחרים. כאשר הכלב פוגש ביצור אחר שנוכחותו דומיננטית משלו – הוא מגיע בכניעה.

כך הם פני הדברים גם עבור כלבי בית באינטראקציה שלהם עם בעליהם. לכן, על פי שיטת פרט האלפא, הבעלים של הכלב צריך להפגין דומיננטיות מול הכלב, ולהראות לכלב מי בעל הבית. השיטה הזו היא יחסית אגרסיבית ועלולה גם להפוך את כלבכם לחששן, כנוע וחרד. לכן איננו ממליצים לנקוט בשיטת אילוף כלבים זו אלא לכוון לשיטות אילוף כלבים הומניות ומודרניות יותר, כשיטת האילוף שמבוססת על חיזוקים חיוביים, אודותיה נרחיב בהמשך.

 

מדוע שיטות אילוף כלבים מבוססות חיזוקים חיוביים עדיפות על פני ענישה?

אילוף כלבים על בסיס חיזוקים חיוביים היא למעשה שיטה שמהווה שיטת אם להרבה מאוד סוגי אילוף שונים. בבסיסה של השיטה, עובדים עם הכלב על חיזוקים חיוביים על כל פעולה טובה שהוא עושה, ופשוט מונעים ממנו פרס על פעולה שלילית, במקום להעניש אותו.

הכלב מבין מהר מאוד מה משיג לו את התגמול שהוא כל כך חושק בו, ומיישם את הוראת בעליו. מדובר בשיטה יעילה לחיזוק התנהגויות חיוביות, אך כזו שדורשת המון סבלנות ואורך רוח בהתמודדות עם התנהגות שלילית. הכלב למעשה לא מבין מהי התנהגות שלילית, עד אשר הוא מקשר בינה לבין החוסר בחיזוק חיובי אותו הוא כל כך צריך.

 

איך ניתן לדעת מהי שיטת האילוף שנכון לעבוד בה עם הכלב שלנו?

כל טכניקת אילוף כלבים חייבת להיות מותאמת הן לכלב והן לבעלים שלו. יש מורכבות מובנית אצל כל כלב מכיוון שמדובר בבעל חיים, שבבסיסו מחפש דרכים להגן על עצמו ולהשיג לעצמו מקורות מזון. כדי למתן את הדחפים הללו, יש צורך לאלף את הכלב ולתת לו ביטחון בהיותו מוגן ובעל גישה זמינה למזון שאינה מאוימת בידי פרטים אחרים ב"להקה" שלו או בסביבתו.

גם אם לא תאלפו את הכלב באופן רשמי, עם הזמן, התקשורת שביניכם תייצר התניות אצל הכלב, שיסבו לו את אותו ביטחון שהוא צריך. בכל אופן, ישנן כמה שיטות של אילוף כלבים, וכאשר בונים תוכנית אילוף לכלב ספציפי, חשוב להבין אם גישת האילוף שעליה היא נשענת, מתאימה למטרות האילוף שהגדירו הבעלים, ליכולות ולמגבלות של הכלב, כמו גם לגילו ולרקע ההתנהגותי שלו.

 

האם שיטות אילוף שליליות מביאות תוצאות?

כאשר מדברים על שיטות לאילוף כלבים אי אפשר להתעלם מכך שעדיין נמכרים בחנויות המשווקות ציוד לבעלי חיים, גם אמצעים לאילוף באמצעות ענישה כגון קולר חשמלי או קולר דוקרנים. הקולר האלקטרוני – גם אם מסייע לכאורה בהשגת מטרות האילוף בטווח המיידי, הוא אמצעי אילוף המבוסס על יצירת רתיעה וכאב בכלב המאולף.

למותר לציין כי אין מדובר בגישה הומנית וכתוצאה מהשימוש באמצעי זה – הכלב עלול לפתח מגוון רחב של התנהגויות נוירוטיות וחרדתיות, שקשה עד בלתי אפשרי להתגבר עליהן, לאור הטראומה שהשימוש בקולרים אלו מייצר. לכן השאלה האם שיטות אילוף שליליות מביאות תוצאות – היא לא השאלה הרלוונטית, אלא האם תהיו מוכנים להתמודד עם ההשלכות של השימוש בשיטות ההרסניות הללו.

 

לסיכום

אילוף כלבים יעיל הוא למעשה אילוף המבוסס על מערכת יחסים הנבנית ומתחזקת עם הזמן, בין הכלב לבעליו. גם אם לא בחרתם בשיטת אילוף ספציפית, מערכת היחסים שתבנו עם הכלב תשפיע על ההרגלים שהוא יסגל לעצמו. אולם על מנת שהכלב יהיה באמת ממושמע ונוח לבריות כמו גם לחיות מחמד אחרות, נדרש ידע מקצועי והבנה מעמיקה בהתנהגות כלבים, כדי לבחור בשיטת האילוף שתשיג את התוצאות הטובות ביותר. את כל אלו, ניתן למצוא אצל מאלף כלבים מוסמך שיוכל לעזור לכם לזרז ולייעל את התהליך.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שפת גוף כלבים

לכלבים יש שפת גוף הייחודית להם והיא נשענת על תנועות שונות וצלילים שהכלב יודע להפיק כדי להביע את עצמו. כבעלים לכלבים, חיוני שנכיר את השפה

ציוד וצעצועים לכלבים

הצורך של כלבים בתעסוקה הוא דומה מאוד לצורך של בני אדם. כלבים לא יכולים לשבת כל היום ולנוח, אלא הם צריכים משהו שיאתגר ויספק אותם,

שיטת ארגז הכלים לאילוף כלבים

הרבה מאוד שיטות אילוף ומתודות הומצאו בשנים האחרונות על מנת שמלאכת אילוף הכלב תהפוך לקלה ואפקטיבית יותר. אחת השיטות הטובות והאפקטיביות ביותר שמדברים עליה כיום,

למה הכלב לא מקשיב?

התסכול הוא האויב הכי גדול של אנשים שלא מצליחים לאלף או לאמן את הכלב שלהם. בהרבה מקרים, הכלב פשוט לא משתף פעולה, וקשה מאוד להביא

למה כלב הוא חברו הטוב של האדם?

החיבור בין אנשים לכלבים הוא קשר עתיק יומין. אין זה מקרי שכלבים נחשבים לחבריהם הטובים ביותר של בני האדם. כלב הוא ללא ספק חיית המחמד

לייעוץ עם מאלף מקצועי עכשיו
השאירו פרטים בטופס